Wanneer stoppen de bussen met rijden tijdens de avondklok?

Alle coronamaatregelen hebben natuurlijk een gigantische invloed op het openbaar. Met de komst van de avondklok ben ik benieuwd of bussen (en treinen) misschien ook minder rijden na 21:00 of zelfs helemaal stoppen. Wanneer stoppen de bussen met rijden tijdens de avondklok?

3 jaar geleden
1.6K
LeonardN
3 jaar geleden
Mensen die in de avonddiensten werken, zullen toch ook weer thuis moeten komen. Als men het OV zou stoppen na de avondklok zet je die mensen/werkgevers weer voor een probleem. Ze mogen dan wel buiten zijn, maar zullen opeens ander vervoer moeten regelen. Als een auto/fiets geen optie is zal dat dus met een dure taxi moeten. Wat een negatief of 0-saldo kan betekenen voor de werknemer, of bijzonder veel kosten voor de werkgever. Dat zou dus betekenen voor veel bedrijven dat ze zich dan ook geforceerd voelen te sluiten wat niet echt de opzet is van de avondklok.

Antwoorden (1)

In de regel is er niets/weinig veranderd door avondklok voor het OV. Er zijn wat kleine aanpassingen, maar de bussen rijden gewoon door. Dat is ook logisch; mensen die naar hun werk moeten of vanwege andere belangrijke zaken ergens moeten zijn, moeten daar dan wel kunnen komen.

De bussen stoppen dus niet of op het moment dat ze anders ook zouden stoppen.

https://www.ovpro.nl/corona/2021/01/22/vooralsnog-nauwelijks-aangepaste-dienstregelingen-door-avondklok/?utm_source=newsletter&utm_medium=email&utm_campaign=Nieuwsbrief%20week%202021-04&gdpr=accept

De avondklok heeft vooralsnog weinig gevolgen voor de dienstregelingen in het openbaar vervoer. Tot vrijdagmiddag meldden alleen stadsvervoerders RET en HTM minimale aanpassingen. Een aantal vervoerders laat weten dat de huidige dienstregeling in de avonduren stand blijft. Vervoerders kunnen in samenspraak met OV-autoriteiten bepalen of de avondklok vraagt om een aangepaste dienstregeling.