Hoeveel procent van de Nederlandse bevolking heeft de Britse variant gehad?

Dat de Britse variant ook hier in opmars is, moge duidelijk zijn. In Denemarken meten ze geloof ik bij iedere coronatest of het er de Britse variant in het spel is. Hoe zit dat hier in Nederland? Hoeveel procent van de Nederlandse bevolking heeft momenteel de Britse variant gehad?

3 jaar geleden
SimonV
3 jaar geleden
Dat weet niemand. De RIVM neemt slechts een steekproef en bepaalt daaruit het percentage Britse varianten (kiemsurveillance).
https://www.rivm.nl/coronavirus-covid-19/onderzoek/kiemsurveillance
Daarnaast worden meer mensen niet dan wel getest. Daar kunnen ook veel mensen met de Britse variant bijzitten.
Half januari was de schatting 200.
https://www.parool.nl/nederland/britse-variant-nu-200-keer-vastgesteld-in-nederland~b26845f0/
LeonardN
3 jaar geleden
@SimonV Geef je nu niet een hele bijzondere reactie?!
Alsof alle andere percentages wel exact berekend zouden zijn?
Het is zo'n beetje de norm om een gevraagd en/of gegeven percentage te extrapoleren uit een kleinere onderzoekspoel dan het geheel waar het om gaat. Neem een kop als:
"X procent van de Nederlandse volwassen mannen gaat wel eens vreemd" Daarbij is ook niet de vraag gesteld aan ALLE Nederlandse volwassenen mannen. Inderdaad weet dus niemand zoiets exact. Ook omdat veel waardes constant fluctueren, maar je reactie voelt er een als een open deur intrappen. Of ga je er vanuit dat als je een waarde in procenten weergeeft de vrager ervanuit gaat dat dat een exact en huidig getal is?! "Half januari was de schatting 200."
NEEN
Dat zijn nu juist de vastgestelde gevallen.
Het aantal werkelijke gevallen zal dus hoger liggen. (de schatting) zeg voor het gemak 20.000 als maar 1% getest is. (wat dan 0,1% van de bevolking zou zijn @18M mensen).

Het beste antwoord

Dat is niet bekend, want dat wordt niet bijgehouden. Sinds er wordt getest weet men wel het geteste aantal besmettingen, maar hoeveel mensen zich niet hebben laten testen die wel het virus onder de leden hebben gehad (sommigen hebben het zelfs niet gemerkt) weten we niet.

Wel was er gisteren het nieuwsbericht dat inmiddels de helft van de nieuwe besmettingen uit de Britse variant bestaat.
En vandaag al is dat verhoogd naar twee derde...
. . .
Update 10 maart 2021: intussen is 65% van alle positieve tests de Britse variant en die is door het hele land verspreid. Het RIVM voorspelt dat deze besmettelijkere versie zal doorgroeien naar 80% en een derde golf gaat veroorzaken. Hoe hoog die golf gaat worden hangt af van het opvolgen van de regels.

Dus mensen: hou alsjeblieft nog een paar maanden vol om je aan de regels te houden, des te eerder kunnen we van de pandemie af zijn!
Toegevoegd op 10 maart 2021 14:24: tekst