Wat is de oorzaak van hoofdpijn door een mondkapje?

Hoe komt het dat ik soms een duf gevoel krijg als ik een mondmasker draag? De duffigheid zit soms echt tegen hoofdpijn aan.

3 jaar geleden
1.1K
Ritsuka
3 jaar geleden
Wat voor mondkapje draag je? Papieren, zelfgemaakte stoffen, medisch?

Antwoorden (1)

Om te achterhalen hoe hoofdpijn en duizeligheid ontstaan, moeten we eerst even terug naar hoe de ademhaling werkt, zegt longfysioloog Frans de Jongh. “Als je inademt, neemt je lichaam zuurstof op. Zuurstof wordt omgezet in CO2, die je vervolgens uitademt. Je lichaam reguleert de ademhaling niet op basis van de hoeveelheid zuurstof in het bloed, maar voornamelijk aan de hand van het CO2-gehalte. De CO2 beïnvloedt namelijk de zuurgraad van je lichaam, bijvoorbeeld in de hersenen. Als die uit balans raakt, gaat het mis.”
Hoofdpijn wordt eigenlijk vrijwel nooit veroorzaakt door een zuurstoftekort, zegt De Jongh, maar door een verstoorde hoeveelheid CO2. Blijft er dan misschien CO2 achter in het kapje? De Jongh denkt het niet. “Ik neem aan dat er wel zuurstof door het kapje komt, anders zou je flauwvallen. En als er zuurstof in kan, kan er ook CO2 uit. Die moleculen zijn ongeveer even groot.”
Wat wel kan, denkt De Jongh, is dat de lezer ongemerkt te veel ademt (hyperventilatie) of juist te weinig. “Hyperventilatie kan worden veroorzaakt doordat je lichaam merkt dat er te weinig CO2 uitgeademd wordt. Meestal heeft het een mentale oorzaak, zoals stress. Mensen vinden het vaak lastig om te horen dat ze hyperventileren. Terwijl echt veel mensen er onbewust last van hebben.” Sneller ademen kan ook worden veroorzaakt door het feit dat de mond en neus worden bedekt. De Jongh: “Sommige mensen zijn daar heel gevoelig voor. Die krijgen een mondstuk in bij de arts voor een longfunctietest en beginnen gelijk sneller te ademen.” Het kan ook zijn, denkt De Jongh, dat het mondkapje gedurende de dag wat zwaarder wordt van de condens. “Dan neemt de ademweerstand toe en dat kan weer tot een versnelde ademhaling leiden. Maar die verhoogde ademweerstand kan ook leiden tot een verminderde ademhaling waardoor de CO2 oploopt en je ook hoofdpijn kunt krijgen.”
Wat kan je eventueel doen om de klachten te voorkomen? “Misschien is het mogelijk om een ander mondkapje te gaan dragen, één dat minder strak over de neus zit.”
SimonV