Is er een verband tussen hooikoorts en COVID-19?

Mensen met hooikoorts moeten over het algemeen veel niezen, hebben het benauwd en zijn veel moe. Eigenlijk dezelfde soort klachten die je ook bij een coronapatiënt ziet. Is er wellicht een verband tussen hooikoorts en COVID-19?

3 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

Hooikoorts en een coronabesmetting hebben gelijkaardige symptomen (hoesten en niezen), maar er zijn ook verschillen. Koorts is het belangrijkste verschil. Hooikoorts gaat, ondanks wat de naam doet vermoeden, nooit gepaard met koorts, een coronabesmetting meestal wel. Artsen spreken daarom liever niet van hooikoorts, maar van een pollenallergie of een allergische rhinitis.

De manier van niezen is anders: niezen bij hooikoorts volgt op een kriebel in de neus, niezen door een coronabesmetting begint niet met een kriebel.

Niet iedereen met een coronabesmetting ontwikkelt koorts. Mensen met hooikoorts kunnen ook besmet worden met het coronavirus zonder het te weten en zullen dan tijdens de niesbuien besmette druppeltjes verspreiden. Om die reden raden artsen aan om meteen te starten met medicatie: dit beschermt ook de mensen in je omgeving
3 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

nee, hooikoorts is een allergie, Covid een virus. Groot verschil
3 jaar geleden
Op zeer hoog niveau is er verband. De symptomen die je noemt zijn nogal algemene symptomen die kunnen voorkomen bij elke ziekte waarbij het immuunsysteem aan de slag gaat.