Bij hoeveel mensen naar de dokter spreek je over een pandemie?

Er is sprake van een epidemie als er 50 van de 100.000 mensen zich melden met klachten van dezelfde ziekte bij de huisarts. Vanaf welke aantallen mag je spreken van een pandemie? Ik vraag me dit af ivm het Coronavirus.

3 jaar geleden
crispy
3 jaar geleden
Een pandemie is toch hetzelfde als een epidemie, maar dan wereldwijd?

Antwoorden (1)

In principe maakt het niet uit hoeveel mensen door de ziekte worden getroffen.

Pandemie betekent letterlijk: wereldwijd voorkomend. Een pandemie ontstaat als een ziekte zich binnen niet al te lange tijd over meerdere landen verspreidt. Dit kan alleen gebeuren wanneer een nieuw virus ontstaat of een oud virus weer actief wordt, waardoor we er als mens geen of verminderde weerstand voor hebben.

Volgens de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) kan een pandemie ontstaan wanneer aan de volgende drie eisen is voldaan:
- het opkomen van een ziekte die nieuw is voor de populatie
- de ziekte infecteert mensen en veroorzaakt zware klachten
- de ziekte verspreidt zich gemakkelijk onder de bevolking

Een ziekte die wijd verspreid is of veel mensen doodt is niet meteen een pandemie; de ziekte moet ook infecterend zijn. Zo is kanker bijvoorbeeld wel een ziekte die veel doden veroorzaakt, maar wordt dat niet als pandemie gezien omdat deze ziekte niet overgedragen kan worden. Van een pandemie is sprake als een ziekte zich geografisch uitstrekt over de landsgrenzen, waar het de bevolking van diverse landen massaal ziek maakt.