Is de regel dat je slechts één persoon per dag op bezoek mag krijgen, een wettelijke maatregel?

Of is het een 'dringend advies'? Ik heb me suf geGoogeld en ik kan het niet vinden.

3 jaar geleden
3.5K
Ivana
3 jaar geleden
Ik lees overal dat het een dringend advies is. Er is nergens een echt verbod op het ontvangen van meer dan één mens boven de 13 jaar per dag.
VraagAntwoord66
3 jaar geleden
Dringend advies heb ik begrepen.
SentWierda
3 jaar geleden
Het is een basisregel waart je je aan dient te houden.
De term 'basisregel' wordt door de overheid gebruikt.

Antwoorden (4)

Dit is een maatregel die valt onder de "nood"-coronawet. Als je je niet aan deze regel houdt, kan iedereen een boete krijgen. (Als je je rustig houdt, is het moeilijk te handhaven).
3 jaar geleden
escape
3 jaar geleden
Dank je voor je antwoord. Maar we hebben geen nood-coronawet, maar een tijdelijke coronawet. Die vervangt de tot dan toe gehanteerde noodverordeningen.
Nee, dat is geen wettelijke maatregel. Het is een advies. Op de website van de rijksoverheid staat letterlijk: "Bovendien scherpt het kabinet het advies voor bezoek aan: ontvang maximaal één persoon van 13 jaar of ouder per dag en ga maximaal één keer per dag ergens op bezoek."
3 jaar geleden
Deze maatregel van het aantal bezoekers thuis (ook toen het er nog 3 of 2 waren) is een dringend advies. Dit betekent dat de overheid je dringend adviseert om momenteel maximaal 1 bezoeker te ontvangen, maar je geen boete bij overtreding kan krijgen. Eerst met de mondkapjes was het ook een dringend advies, maar sinds 1 december een verplichting. Bij de bezoek maatregel is dat (nog) niet het geval. Ook is dit in de praktijk oncontroleerbaar en wordt er niet achter de voordeur gehandhaafd. Echter, kunnen instellingen, zoals een ziekenhuis of een verzorgingshuis dit dringende advies in hun huisregels doorvoeren.
3 jaar geleden
Het is een zogenoemde basisregel.
Een van de basisregels is dat je per dag maximaal 1 persoon per dag ouder dan 13 jaar mag ontvangen.
Een andere basisregel is dat je juist omkijkt naar / op bezoek zou kunnen gaan bij iemand die helemaal geen bezoek krijgt en dat wel op prijs stelt.
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/coronavirus-covid-19/algemene-coronaregels/basisregels