Hoe groot is de kans op corona na vaccinatie?

De huidige werkzame vaccinaties zijn voor 70 tot 90 procent effectief. Hoe groot is de kans op corona na zo'n vaccinatie? Kan je ervan uitgaan dat er 10 procent kans is dat je alsnog krijgt, of zit dat anders in elkaar? Bovendien: als je al corona hebt gehad, dan heb je toch sowieso al een bepaalde immuniteit opgebouwd?

3 jaar geleden
1K
SnakeEye
3 jaar geleden
Volgens een verpleegster in het ziekenhuis is een vaccinatie geen vrijwaring dat je het niet gaat krijgen. We moesten het volgens haar gaan zien als een soort griepvaccin die we elk jaar moeten gaan nemen vanaf nu. Dus maak je borst maar nat....
Thecis
3 jaar geleden
Het is vergelijkbaar met elke andere vaccinatie. Het is geen garantie dat je het niet krijgt. Maar bij vaccineren zal de ziekte o.h.a. minder heftig zijn en zal je sneller er van af zijn.
Exacte cijfers zijn echter nog niet bekend.
taillie
3 jaar geleden
als de huidige 70 tot 90% effectief is, dan heb je 10 tot 30% kan natuurlijk. Maar vraag me enkel af, wat weten ze al over bijwerkingen? velen gaan hun laten vaccineren, maar wat als er nog 2j bijwerkingen zijn die dodelijk zijn? kunnen ze nu nog niet weten natuurlijk...

Antwoorden (1)

Volgens de eerste berichten bieden de coronavaccins van Pfizer/BioNTech, Moderna en AstraZeneca een ‘goede’ ­bescherming tegen covid-19. Gemiddeld zou het om 70 procent (AstraZeneca) en meer dan 90 procent (Pfizer/BioNTech en ­Moderna) gaan. Die percentages geven de kans weer dat de vaccinatie – twee spuitjes met enkele weken ertussen – u echt beschermt tegen covid-19 bij contact met een besmettelijke persoon. Het vaccin vermindert dus het risico dat u (ernstig) ziek wordt, maar neemt het niet volledig weg (toch zolang het virus circuleert).
3 jaar geleden
taillie
3 jaar geleden
dat vind ik toch wel straffe cijfers voor een vaccin die nog geen geen jaar bestaat, laat staan uitgetest is...
laten we dat nog maar even afwachten, cijfers kunnen nog drastisch dalen