Wat is de ziekenhuiscapaciteit voor covidpatiënten op verpleegafdelingen (dus niet op de intensive care)?

In de media zie je vaak dat ze het hebben over de maximumcapaciteit van de intensive care, maar er worden ook mensen met corona opgenomen op de "normale" verpleegafdelingen die niet zodanig ziek zijn dat er (op dat moment) een IC-opname noodzakelijk is.

Nederland heeft volgens deze site: https://www.staatvenz.nl/kerncijfers/ziekenhuisbedden
39.000 ziekenhuisbedden, maar dit is inclusief bedden in verpleeghuizen, revalidatie, kinderbedden etc.

Daarnaast zijn de overige bedden in klinieken ook bezet door non-covidpatiënten en is er een tekort aan zorgpersoneel om bij elk bed zorg te kunnen verlenen.

Is er een bepaalde hoeveelheid aan ziekenhuisbedden buiten de intensive care gereserveerd voor coronapatiënten en zo ja, hoeveel?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
jodyenboyke
3 jaar geleden
Als er in een bep. ziekenhuis niet voldoende capaciteit is, dan worden de patienten overgeplaatst naar andere ziekenhuizen door heel nederland.

Antwoorden (1)

Nee mensen worden opgenomen als dat nodig is en als er geen plaats meer is stopt het met opnemen. Er is geen reservering. Daarom zie je ook dat de normale opnames haast zijn stop gezet dat is heel ernstig omdat mensen met ernstige aandoeningen haast niet meer geholpen kunnen worden. Het aantal beschikbare bedden is overigens veel lager lees de link.