Ben je strafbaar als je weet dat je corona hebt maar toch naar buiten gaat?

3 jaar geleden
26.7K
Ritsuka
3 jaar geleden
Kun jij met jezelf leven als je weet dat (oudere) mensen door jouw acties mogelijk sterven?
Sharonves
3 jaar geleden
@Ritsuka Ikzelf heb geen corona hoor, ik vroeg het uit nieuwsgierigheid.
Thecis
3 jaar geleden
@Ritsuka
Genoeg mensen kunnen dat. Dat zie je al aan het feit dat men regelmatig slordig met de maatregelen om gaat. Daaraan kun je zien dat mensen het niet boeit dat andere mensen mogelijk sterven door hun acties (m.b.t. corona).
Ik zou het ook graag anders zien, maar helaas is het zo.
Castle
3 jaar geleden
Ik dacht dat er zware mishandeling of zelfs doodslag als kapstokwetje gebruikt kan worden als iemand ernstig ziek wordt of overlijdt. Het is natuurlijk erg moeilijk te bewijzen dat u de persoon bent die de ander heeft aangestoken. Ik denk dat ze dan wel een manier vinden. Alleen naar buiten gaan zal zover ik weer geen strafbepaling geven.

Antwoorden (2)

Nee, helaas niet. Zolang er geen verplichte quarantainemaatregel is opgelegd, blijft het enkel een dringend advies binnen te blijven.
Anders zou je maximaal 87.000 euro boete en een gevangenisstraf van 4 jaar kunnen krijgen. De politiek is nog steeds van plan om iets te bedenken om quarantaine te verplichten.
Tweede Kamer 20 november: “De brief van het kabinet geeft aan dat er gewerkt wordt aan het juridisch handhaven van de quarantaineplicht. In de brief gaat het over 10% tot 15%, maar ik zag gisteren op de televisie dat 20% van de mensen die besmet zijn, zich niet aan de quarantaine zou houden. Zij gaan naar het café en naar het werk, en dat kan niet. Dan zullen we het virus nooit onder de knie krijgen. Kan het kabinet aangeven hoe het de juridische aanpak vorm zal geven?”
SimonV
3 jaar geleden
SentWierda
3 jaar geleden
De bron is niet recent maar vier maanden oud. Dan rijst de vraag: is er de afgelopen vier maanden iets gewijzigd?
SingingCoyote13
3 jaar geleden
dat kunnen ze ook niet maken he 87.000 euro bekeuring 4 jaar cel ? als ze dat doen krijgen we rellen.
Als iemand corona heeft en er is ernstig gevaar voor de volksgezondheid dan kan quarantaine worden verplicht. Bij overtreding wordt een boete opgelegd.
Er is (nog) geen algemene dwingende quarantaineplicht. Maar er is wel een quarantaineplicht in bepaalde gevallen. Die wordt beperkt ingezet omdat de procedure nogal omslachtig is: er moet een officier van justitie en een rechtbank aan te pas komen.
Bron: artikel in Trouw van 10 december 2020.
https://www.trouw.nl/binnenland/we-nemen-het-niet-meer-zo-nauw-met-de-regels-kan-nederland-een-quarantaineplicht-invoeren-b11c4ee3/
3 jaar geleden
Thecis
3 jaar geleden
De link werkt niet.
SentWierda
3 jaar geleden
Klopt. Vanwege een verkeerd teken na: invoeren.
Moet zijn:
https://www.trouw.nl/binnenland/we-nemen-het-niet-meer-zo-nauw-met-de-regels-kan-nederland-een-quarantaineplicht-invoeren~b11c4ee3/
ronron1212
3 jaar geleden
Hubert Bruls, wil daarom dat de overheid dwingend een quarantaineplicht kan opleggen. Dat kan Bruls wel willen, maar is zo’n plicht wel reëel?
tussen willen en kunnen is nog een hele weg