Wanneer ben je niet meer besmettelijk als je corona hebt (gehad)?

Sommige instanties zeggen dat je na 7 dagen niet meer besmettelijk bent. Anderen bronnen spreken over 14 dagen. Welke lijn hanteert de Nederlandse overheid wat betreft besmettelijkheid na 1e constatering van klachten?
Einde van de besmettelijke periode wil niet altijd zeggen dat je ook geen klachten meer hebt.

3 jaar geleden
32.9K

Antwoorden (2)

Welke richtlijnen gelden er in Nederland voor coronapatiënten?

“In Nederland stuurt de GGD coronapatiënten een brief waarin staat dat ze na 7 dagen isolatie en 24 uur zonder coronaklachten weer naar buiten kunnen zonder anderen te besmetten. In het buitenland zijn deze regels mogelijk anders, dus mocht u hier besmet raken met het virus dan is het verstandig om de daar geledende richtlijnen op te volgen.”
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Thecis
3 jaar geleden
Beantwoord niet de essentie van de vraag. Onderzoek toont namelijk aan dat je ook met klachten na verloop van tijd niet meer besmettelijk bent.
RIVM
Als je 24 uur geen klachten (koorts, hoesten, verkoudheid) meer hebt, en het is een week nadat je ziek bent geworden, kun je in elk geval geen andere mensen meer besmetten.

Waar de staart van de besmettelijke periode precies eindigt voor thuis uitziekenden is lange tijd een openstaande vraag geweest. De bekendste studie daarover is een Duits onderzoek uit april. Van de slechts 9 proefpersonen bleef een enkeling tot wel 10 dagen besmettelijk, maar vanwege het kleine deelnemersaantal kon dat een toevallige uitschieter zijn.
Toch besloten onder meer Duitsland, het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten met die kennis de isolatieperiode van 7 dagen te verlengen naar 10 dagen. Het RIVM bleef bij 7 dagen.
Maar een gloednieuw Brits onderzoek bevestigt inmiddels dat veel mensen langer dan een week na de eerste klachten infectieuze virusdeeltjes verspreiden, ook als ze slechts mild ziek zijn. Op de 8ste dag – het eerste moment waarop mensen volgens de RIVM-richtlijn uit isolatie mogen – ademt bijna 14 procent nog besmettelijke virusdeeltjes uit. Dat wil zeggen: virus dat in het laboratorium gekweekte cellen kan infecteren.
Na de 10de dag is het echt voorbij met de besmettelijkheid, blijkt uit de resultaten die in het epidemiologisch tijdschrift Eurosurveillance zijn verschenen. Overigens blijkt ook dat personen zonder symptomen evenveel infectieus virus verspreiden als mensen met klachten.
‘Deze studie ziet er goed uit’, reageert arts-infectieziektenbestrijding Sabine Bantjes van het RIVM. Of het instituut daarmee de isolatieperiode verlengt van 7 naar 10 dagen, kan ze nog niet zeggen. ‘Het is zeker iets dat we moeten meenemen om te kijken of er een heroverweging van de richtlijn nodig is. Maar dat gaat niet op stel en sprong.’
SimonV