Wat wordt beschouwd als klachtenvrij na corona?

De GGD is heel duidelijk als je corona hebt (gehad), als je 24 uur klachtenvrij bent, dan mag je weer uit isolatie. Maar wat beschouwd de GGD als klachtenvrij?
Wat betreft koorst, verhoging en keelpijn, dat zit een duidelijke lijn in. Maar wat wordt door de GGD beschouwd als niet meer hoesten? Helemaal niet meer? Of als je 1x per uur hoest? Waar ligt de lijn wat betreft klachtenvrij?

3 jaar geleden
33.6K
ronron1212
3 jaar geleden
Hoesten je daarvoor elk uur of niet.
Thecis
3 jaar geleden
@ronron1212
Soms wel, soms niet. Maar is het nu soms? En wie ben ik om dat te bepalen? En als dit nog 2 weken aanhoudt, is het dan wel of niet relevant?

Antwoorden (2)

Alle symptomen op een rij:
COVID-19 treft verschillende mensen op verschillende manieren. De meeste mensen die besmet raken, hebben lichte tot matige symptomen en herstellen zonder opgenomen te hoeven worden.
De meest voorkomende symptomen:
•koorts
•droge hoest
•vermoeidheid
Minder vaak voorkomende symptomen:
•pijn in het lichaam
•keelpijn
•diarree
•bindvliesontsteking
•hoofdpijn
•aangetast smaak- of reukvermogen
•huiduitslag of verkleuring van de vingers of tenen
Ernstige symptomen:
•kortademigheid of ademhalingsproblemen
•pijn of druk op de borst
•aangetast spraak- of bewegingsvermogen
Als je GEEN van deze klachten hebt ben je dus KLACHTENVRIJ.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Thecis
3 jaar geleden
Ok.
Maar zoals de vraag al is, waar is de nuance? Wat wordt gezien als klachtenvrij? Is een kuchje klachtenvrij? Wat wordt gezien als "corona"-hoest?
ronron1212
3 jaar geleden
Er bestaat geen specifieke corona hoest
Thecis
3 jaar geleden
Dus hoe weet je wat wat is?
ronron1212
3 jaar geleden
Je opnieuw laten testen als je dat echt wilt weten.
Thecis
3 jaar geleden
@ronron1212
Dat is een beetje lastig. Vlak na een positieve test is het nutteloos om nogmaals te testen. Volgens GGD richtlijnen:
"Wanneer moet ik me wel opnieuw laten testen?
Als je een negatieve testuitslag hebt gekregen en je krijgt een tijdje later nieuwe klachten die ook bij het coronavirus passen, is het belangrijk dat je je opnieuw laat testen. Zeker als iemand in je buurt positief is getest op corona, is het belangrijk dat je je nogmaals laat testen. Je moet je ook opnieuw laten testen als je 8 weken geleden een positieve testuitslag had, je tussendoor bent hersteld en je opnieuw klachten krijgt die passen bij het nieuw coronavirus. "
https://www.ggdnog.nl/corona/alles-over-corona/opnieuw-testen-na-positieve-of-negatieve-testuitslag#:~:text=Zeker%20als%20iemand%20in%20je,passen%20bij%20het%20nieuw%20coronavirus.
Thecis
3 jaar geleden
De min is overigens niet van mij.
Een telefoontje naar de GGD levert geregeld verschillende antwoorden op, blijkt uit ervaringsverhalen van patiënten. De ene keer mag een kuchje écht niet, de andere keer wel. Patiënten die nog steeds reuk- en smaakverlies of vermoeidheid ervaren, krijgen tot hun verrassing te horen dat die symptomen geen besmettingsgevaar vormen.

Volgens de RIVM betekent klachtenvrij dat je helemaal niet meer hoest en geen koorts en verkoudheidsklachten meer hebt.
SimonV