Als je corona gehad hebt en je bent genezen, is een vaccinatie dan nog wel nodig?

Je hebt dan toch al immuniteit opgebouwd? Dat is ook het doel van het vaccin?

3 jaar geleden
1.7K

Antwoorden (2)

Hoewel er nog onvoldoende evidentie beschikbaar is en we momenteel nog geen testen beschikbaar hebben om de antilichamen te meten, zullen de meeste personen ten minste een kortetermijn-immuniteit opbouwen na het doormaken van coronavirusziekte (COVID-19). Men kan echter nog vatbaar zijn voor een ander type coronavirus-infectie. Bovendien kan het huidige virus muteren, net zoals het influenza virus elk jaar. Vaak muteert het virus voldoende, zodat men opnieuw vatbaar wordt.
3 jaar geleden
Amadea
3 jaar geleden
De vraag is echter of het dan nog nodig is om je in te laten enten.
escape
3 jaar geleden
Volgens mij is je info sterk achterhaald. Voor 60 euro kun je nu een antilichamen-test laten afnemen. En er zijn nog geen mutaties bekend. Op die manier heb ik niet zoveel aan je antwoord.
Thecis
3 jaar geleden
@escape
Het klopt dat een antilichamen test er is. Maar het klopt ook dat het virus al gemuteerd is. Je kon namelijk al een (weliswaar klein maar wel degelijk) verschil zien tussen het virus in Wuhan en het virus in Italië.
Ja, want het virus kan muteren en dan kan het voorkomen dat bij een bepaalde mutatie het vaccin niet of minder effectief is.