Hoe groot is de kans dat je Corona doorgeeft?

We hebben sinds vandaag officieel een mondkapjesplicht en ik maak me zorgen dat er mensen zijn die dit als een soort vrijbrief zien om de anderhalvemeterrregel aan hun laars te lappen. Stel, ik sta in de rij bij de supermakt en de personen voor en na mij dragen een mondkapje, maar zijn hooguit een kleine stap van mij verwijderd. Hoe groot is de kans dat zij Corona kunnen doorgeven?

3 jaar geleden
1.1K
Inekez1
3 jaar geleden
In geval van de rij bij de kassa is het heel simpel om er zelf voor te zorgen dat er voldoende afstand blijft. Winkel met een karretje en ga bij de kassa zelf VOOR het karretje staan. Dat is niet alleen makkelijker uitladen, maar je zorgt er zo ook makkelijk voor dat de persoon achter jou niet heel dichtbij kan komen. De afstand tussen jou en de persoon voor jou heb je natuurlijk helemaal zelf in de hand, ook zonder karretje.

Antwoorden (1)

Ga er vanuit dat de kans groot is, als zij besmettelijk zijn.
Het nut van het mondkapje is onderzocht, een duidelijk nut is niet bewezen, dus men kan besmet raken. ..om die reden draag ik zelf mondkapjes met teksten die de mensen aan de 1,5m afstand doen herinneren. Ter voorkoming dat men het als vrijbrief ziet om te dichtbij te komen.