Bij hoeveel graden gaat het coronavirus dood?

Ik doe de was standaard op 40 graden Celsius, mits anders aangegeven op het wasvoorschrift. Ik vroeg me af of dit voldoende is om het virus te doden. Het coronavirus zou namelijk minder bestand zijn tegen warme temperaturen. Waar ligt de grens?

3 jaar geleden
13.7K

Antwoorden (2)

Bij 54 graden wordt 99,9 procent van het virus gedood binnen 20 minuten. Bij 65 graden is alles zelfs binnen vijf minuten dood.
De overheid adviseert om te wassen op 60°C, de temperatuur waarbij het virus geïnactiveerd zou worden. Een commerciële wasmachine bereikt deze omstandigheden echter niet met het 60°C programma. Als je bijvoorbeeld op 60°C wast, stopt het water met opwarmen als het eenmaal die temperatuur heeft bereikt en is het water dus niet lang genoeg op een voldoende hoge temperatuur. Als het die temperatuur al effectief bereikt, want ook dat is niet altijd het geval.
Beddengoed en handdoeken kunnen gelukkig vaak op 90°C gewassen worden.
SimonV
3 jaar geleden
Professor Remi Charrel en zijn team verhitten het Sars-Cov-2-virus gedurende meer dan een uur tot 60 graden Celsius. Daarna stelden ze vast dat sommige monsters zich nog konden reproduceren.

De wetenschappers moesten het virus bijna tot het kookpunt brengen om het volledig te doden.
Kleding die je gedragen hebt om naar buiten te gaan, gaat ook best integraal in de wasmachine: dat is nog altijd de beste manier om besmetting te vermijden. Op welke temperatuur en hoe je je potentieel besmette kleding precies wast?

Heet genoeg, en als dat niet kan met voldoende wasmiddel zo blijkt. “Wie wast op 90, 70 of 60 graden zal er door de hitte sowieso voor zorgen dat de virusdeeltjes de kookwas niet overleven”, zo zegt viroloog Raoul de Groot van de Universiteit Utrecht aan de Nederlandse Volkskrant.