Waarom corrigeert het RIVM de besmettingcijfers niet?

Het RIVM meldt vandaag 1000 besmettingen meer dan gisteren, terwijl het in feite 1000 minder zijn dan gisteren.

https://nos.nl/l/2357215

3 jaar geleden
1.3K
TurfGraver
3 jaar geleden
Als men zou weten welk deel dat zou zijn.
Maar is verder niet belangrijk.

Antwoorden (1)

Bij dit soort zaken wordt er gekeken naar de trends. Oftewel, hoe vordert iets over de tijd. Daaruit wordt de R-waarde opgemaakt, maar worden ook voorspellingen gedaan over hoe de ziekte zich zal verspreiden en hoeveel mensen er ziek zullen worden. Dit wordt trendanalyse genoemd. Je vindt het in vele verschillende vakgebieden, overal eigenlijk waar je wil kijken of je kan verbeteren en dingen wil kunnen voorspellen.

Voor een trendanalyse maakt het niet veel uit of er een uitschieter in zit. De vorige dag was het te weinig, nu te veel. Dit verschil middelt zich uit. Als je een heel nauwkeurige analyse wil doen, zou je het moeten corrigeren, maar de uitkomst van je voorspellende waarde gaat er zo minimaal door veranderen dat het corrigeren eigenlijk geen nut heeft. De uitkomst van de beslissingen die men er aan verbindt, zal er niet door veranderen. Dus dan kan je de tijd die je er in steekt (voor alle correcties die je zou moeten doen) beter voor iets anders kunnen besteden.