Waarom wordt iemand verdacht van poging tot zware mishandeling als hij/zij niemand heeft aangeraakt?

Vandaag las ik is even een artikel op rtl nieuws en ik kwam tegen dat een man uit georgië besmet is met corona en op schiphol bewust een vliegtuig in wilde stappen. Hij is aangehouden en word verdacht van poging tot zware mishandeling. Alleen hoe kan het dat hij daar van verdacht word als iemand mishandelen niet eens zijn plan was?

3 jaar geleden
1.2K
Z512099
3 jaar geleden
Hij wist van zijn Corona-besmetting en heeft o.a. de passagiers en bemanning in mogelijk levensgevaar gebracht, dat is zeker poging tot zware mishandeling.

Antwoorden (3)

Het feit, dat hij besmet is met Corona houdt in, dat hij een gevaar is voor anderen. Het zal dus zonder meer afhangen van de houding die hij heeft aangehouden tegenover de mensen die hem erop hebben aangesproken. Mensen bewust besmetten met corona (op afstand, kan dus ook via spugen) kan gezien worden als opzettelijke mishandeling.
Een rechter zal beslissen of de tenlastelegging terecht is geweest. Wellicht wordt het afgedaan als bedreiging o.i.d.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Dat is een geval van de consequenties van je daden.

De - al zijn het onbedoelde - gevolgen van wat je onderneemt zoals nu positief getest met covid-19 aan boord van een vliegtuig willen gaan met alle risico's van dien.

N.B. ook zonder iemand aan te raken kan je de ander besmetten.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
De definitie van mishandeling is:
Het toebrengen van verwondingen of pijn of andere schade tegen het lichaam van een persoon gericht.
Het hoeft dus geen fysieke mishandeling te zijn, maar iedere wijze waarop je een ander lichamelijk of psychische schade toebrengt kan een vorm van (zware) mishandeling zijn.
De Georgiër uit het nieuwsbericht wist, voordat hij in Georgië op het vliegtuin stapte om via Schiphol naar Malta te vliegen, dat hij besmet was met het COVID19-virus. Hij had een brief bij zich, waarin staat dat hij positief is getest op het virus. Door in het vliegtuig te stappen, heeft hij medepassagiers en vliegtuigbemanning blootgesteld aan dat vius met het risico dat zij ook besmet zouden raken. En een besmetting met dit virus kan voor veel mensen verregaande lichamelijke schade met zich meebrengen, soms met de dood tot gevolg.
Of hij dit wel of niet van plan was, dat zal nog bewezen moeten worden. Daarom wordt hij op dit moment enkel verdacht van een poging tot zware mishandeling.