Bestaat er een verband tussen handhygiëne en resistentie?

Ik kan me herinneren dat er altijd werd gezegd: hoe vaker je je handen wast of ontsmet, hoe gevoeliger je wordt voor ziektemakers omdat je geen weerstand opbouwt. Bestaat er een verband tussen handhygiëne en resistentie? Tijdens Corona wassen we onze handen namelijk vaker dan ooit tevoren. Als dat verband zou bestaan, is het dan wel verstandig dat we zo vaak onze handen wassen?

3 jaar geleden
1.2K

Antwoorden (1)

Zoals jij het verband vraagt is het net iets complexer.
Als je voor je zelf wat minder hygiënisch bent kan je inderdaad wat makkelijker resistentie opbouwen tegen allerlei ziekten en kwaaltjes. Ik heb kinderartsen horen zeggen: "Laat de kinderen buiten in de grond en de zandbak rommelen, dan worden ze minder gevoelig".
De overdreven hygiëne van de huidige tijd werkt op twee manieren negatief:
1. Alle ontsmettende stoffen, zeepjes en crèmes veroorzaken resistentie bij de ziekmakende micro-organismen. Het wordt ook steeds moeilijker om goede nieuwe antibiotica te vinden die de infecties aan kunnen, omdat door de "hygiëne" veel multiresistentie ontstaat (denk ook de MRSA zou hier een gevolg van kunnen zijn).
2. Als mensen door hun overdreven hygiëne niet met besmettingen in aanraking komen heeft het lichaam steeds minder reden om resistentie op te bouwen.
Los hiervan staat de strenge en belangrijke hygiëne t.o.v. de Corona. De meeste mensen zijn NIET resistent tegen Corona. Vandaar dat dit virus een pandemie veroorzaakt. Om te voorkomen dat wij het zelf krijgen of doorgeven en de pandemie dus ondersteunen moeten we nu dus een keer extra op onze hygiëne letten van zowel handen als adem.