Loop je een risico als je vlak langs een corona-snelteststraat fietst?

Mijn dagelijkse fietsroute loopt sinds kort langs een Corona sneltest straat, die op een stuk leeg industrieterrein is aangelegd. Het is vlak langs de weg, mensen rijden er met de auto in, blijven in de auto zitten, en worden getest door iemand in een beschermend pak die onder een partytent staat.

Het fietspad waar ik langs moet is zo'n 3 meter van deze tent af, loop ik een risico als ik hierlangs fiets? Het zijn wel allemaal mensen die Corona verdacht zijn en daarom zo'n test willen laten doen.

3 jaar geleden
1.1K
HannekeJanssen
3 jaar geleden
Ik denk dat het allergrootste risico is dat je omver wordt gereden op de fiets. Het risico op een coronabesmetting is op zo'n afstand nauwelijks aanwezig.
Amadea
3 jaar geleden
Je kunt om jezelf veiliger te voelen een mondneusmasker dragen wanneer je daar langs fietst.

Antwoorden (2)

Nee, gewoon afstand houden van mensen
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Ritsuka
3 jaar geleden
Je antwoord is niet echt duidelijk, ik fiets gewoon op het fietspad.
Het is niet zo dat een teststraat vol zit met zwevende druppeltjes die alle het coronavirus bevatten. De afstand die je noemt (3 meter) is voldoende groot om veilig te zijn als je langs iemand fietst die Covid-besmet is. Die persoon (of personen) staan op grotere afstand, midden in de tent waar ze het raampje pas open doen voor de test. De kans dat er besmetting buiten de auto komt is aanwezig, maar dat dit verder komt dan een paar meter is zeer onwaarschijnlijk. Laat staan als het dan nog een weg moet afleggen naar buiten de tent, het fietspad op om daar iemand te besmetten.

Je hebt op dat fietspad net zo veel kans om besmet te raken als wanneer je elders buiten loopt. Je loopt dus een risico, maar niet een verhoogd risico.