Wat is de betekenis van een avondklok?

Ik zag een avondklok altijd als een klok die 's avonds luidt, maar dat zullen ze tijdens de persconferentie waarschijnlijk niet hebben bedoeld. Ik geloof dat het gaat om een specifieke periode waarin je niet meer buiten mag zijn. Zit een avondklok altijd gebonden aan vaste tijden? Wat is de betekenis van een avondklok?

3 jaar geleden
4.6K

Antwoorden (1)

Een avondklok is een voorschrift van de overheid dat een tijd aangeeft waarin bepaalde voorschriften van toepassing zijn. Meestal verwijst het naar de tijd dat individuen moeten terugkeren naar en verblijven in hun huizen of huizen.
Zo kondigde op 17 oktober premier Alexander De Croo , als gevolg van een toename van COVID-19- gevallen en sterfgevallen in België , een landelijke avondklok aan van middernacht tot 05.00 uur lokale tijd.
Soms begint de avondklok veel eerder, om 20.00 of 22.00 uur bijvoorbeeld.
De avondklok heeft in Nederland een nare bijklank: tijdens de bezetting in Nederland (1940-1945) werd er een avondklok ingesteld die oorspronkelijk liep van 00.00 uur tot 04.00 uur in de nacht. Deze spertijd lag niet vast. Op elk willekeurig moment konden deze worden aangepast. Gedurende de oorlogsjaren werd vanaf 1 februari 1942 – als extra strafmaatregel – de avondklok in Amsterdam aangepast: nu moesten de inwoners van Amsterdam binnen blijven vanaf 20 uur tot aan de volgende ochtend.
.
Edit: of huizen = of verblijfplaatsen.
Toegevoegd op 05 november 2020 12:02: bron
SimonV