Is het coronavirus overdraagbaar op voorwerpen?

In principe kan je besmet raken als een geïnfecteerd persoon in je gezicht hoest of niest. Maar als degene meteen daarna de deurklink vastpakt die jij daarna ook aanraakt, dan ben je toch ook besmet? Mogelijk zijn er dan te weinig virusdeeltjes aanwezig om een persoon daadwerkelijk te besmetten, maar hoe zit dat dan? Is het coronavirus nu wel of niet overdraagbaar op voorwerpen?

3 jaar geleden
1.8K

Het beste antwoord

Ja, je kunt geïnfecteerd raken door besmette voorwerpen. Het voorbeeld van de deurklink is het beste voorbeeld dat ook door virologen wordt aangehaald.
Pak je een boodschappenwagen die een uur eerder door een besmet iemand is aangeraakt, dan zijn er te weinig virusdeeltjes overgebleven om je te infecteren.
Dat iemand in werkelijkheid is besmet door een voorwerp is overigens niet bewezen, wel theoretisch mogelijk.
Zie:
https://www.volkskrant.nl/wetenschap/hoogleraar-winkelwagentjes-soppen-sloeg-nergens-op~b183cdef/
Toegevoegd op 05 november 2020 09:42: tekst
SimonV
3 jaar geleden
tinus1969
3 jaar geleden
Dus wat is het nou? Wel of niet bewezen overdraagbaar via voorwerpen?
SimonV
3 jaar geleden
Zoals gezegd: theoretisch kan het, maar het is niet bewezen dat het ook echt gebeurt.