Een superbesmetter is een ongewoon besmettelijk organisme dat is geïnfecteerd met een ziekte.
In de context van een door mensen overgedragen ziekte zoals corona is een superbesmetter een persoon die meer geneigd is anderen te infecteren dan een typische geïnfecteerde persoon. Sommige gevallen van superbesmetting voldoen aan de 80/20-regel, waarbij ongeveer 20 van de geïnfecteerde personen verantwoordelijk zijn voor 80 van de transmissies.
Begin februari was een Britse man wereldnieuws toen ontdekt werd dat hij 11 personen in vier landen besmet had met het coronavirus. Korte tijd later bleek een Zuid-Koreaanse vrouw waarschijnlijk maar liefst 37 leden van haar kerkgemeente te hebben besmet.
Tijdens epidemieën wordt vaak van superverspreiders gesproken, maar het verschijnsel is niet volledig doorgrond door wetenschappers. Sommige autoriteiten gebruiken de term liever niet omdat die tot stigmatisering kan leiden.
Volgens de Wereldgezondheidsorganisatie WHO komt het voor dat een groot aantal mensen door dezelfde bron besmet wordt, maar de organisatie spreekt liever van een voorval en niet van een specifiek persoon.
Je kunt het individu echter niet helemaal schrappen: tijd en plaats spelen zeker een rol, maar veel wetenschappers zijn het erover eens dat sommige patiënten onder bepaalde omstandigheden meer mensen besmetten dan anderen.
Uit een meta-analyse van Princeton University in de VS blijkt onder meer dat sommige mensen meer virussen afscheiden dan anderen. Ook komt het voor dat mensen niet merken dat ze ziek zijn en daarom geen maatregelen treffen om verspreiding te voorkomen.
Iemands doen en laten kan ook een rol spelen. Als een besmette persoon de hele dag onder de mensen is vanwege werk of een hobby, is het risico op verspreiding natuurlijk groter dan wanneer hij of zij de hele dag thuis op de bank zit
SimonV