Wanneer is het coronavirus testbaar in het lichaam?

Hi!

Kort door de bocht, vanaf wanneer kan een test aantonen dat je COVID-19 drager bent? Is het al testbaar na 2 dagen later van de besmetting, of pas testbaar bij klachten?

Ik kon zelf niet de juiste informatie vinden op de website van de Rijksoverheid.

3 jaar geleden
1.7K

Antwoorden (1)

Er zijn hiervoor eigenlijk twee testen: RT-PCR en Antibody Test.

Reverse Transcription Polymerase Chain Reaction (RT-PCR) test
Als je je te vroeg laat testen met de RT-PCR test, dan is de kans groot dat het testresultaat onterecht negatief is. Met andere woorden: dat je op basis van de testuitslag denkt dat je geen corona hebt, terwijl je het wel hebt.
De beste kans op een juiste uitslag heb je op de derde dag waarop je klachten hebt. Maar ook op andere dagen waarop je symptomen hebt, is de test heel betrouwbaar. Vanaf de vierde dag dat je symptomen hebt, wordt de kans op een juiste test weer wat kleiner, omdat je lichaam dan vaak effectief het virus aan het afbreken is. Dan zou je de Antibody Test kunnen gebruiken.

Antibody Test
Of er sprake is van een reactie van ons immuunsysteem op het virus kunnen we opsporen en vaststellen met een Antibody Test. De Antibody Test is een corona-antistoffentest, die gebruikt wordt bij het opsporen van SARS-CoV-2 antilichamen in het bloed.
SimonV