Kan je ziek worden van degene die jij besmet hebt met corona?

Ervanuit gaande dat jij weer gezond bent en de ander nog klachten heeft en jullie ziek zijn (geweest) van dezelfde versie van het virus

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden

Antwoorden (1)

Eigenlijk niet. Er is een zeer kleine kans dat je dan enkele milde symptomen vertoont. Je kunt niet echt ziek meer worden van dezelfde variant.
Tot op heden zijn er zes gepubliceerde gevallen van herinfectie met COVID-19 bekend.
Herinfectie kan zelfs bij immuniteit optreden, maar meestal is dit mild of asymptomatisch omdat de immuunrespons beschermt tegen de ergste effecten. In overeenstemming hiermee is dat de meeste geverifieerde gevallen van herinfectie geen of milde symptomen meldden.
Daarnaast betekent het handjevol casusrapporten over herinfectie met COVID-19 niet noodzakelijk dat er geen immuniteit optreedt. Testfouten kunnen de oorzaak zijn, omdat het virus ook kan worden gedetecteerd na infectie en herstel.
SimonV