Waarom heeft de Coronamelder GPS nodig?

De Coronamelder (corona-app) zegt dat hij niets doet met mijn locatie-gegevens. Maar als ik de GPS van mijn telefoon uitzet, meldt de Coronamelder dat hij het niet meer doet, en dat hij pas weer actief wordt nadat ik mijn GPS weer heb aangezet.

Waarom moet GPS aanstaan, als de Coronamelder er toch niets mee doet?

3 jaar geleden
1.3K
ronron1212
3 jaar geleden
https://www.nu.nl/tech/6071366/waarom-heeft-de-coronamelder-mijn-locatiegegevens-nodig.html

Antwoorden (1)

Gebruikers van de Android-versie melden dat op hun toestel de locatievoorzieningen 'aan' moeten staan. Dat is vreemd want de CoronaMelder-app zou de (gps) locatie niet nodig hebben.

De verwarring ontstaat door het besturingssysteem Android. Op Android-toestellen is bluetooth een onderdeel van de locatie-instellingen. Als je de CoronaMelder app toestemming geeft om bluetooth te gebruiken dan is dat ook voor de locatiegegevens. Maar CoronaMelder gebruikt nooit je locatie-info.