Waarom kun je de coronacijfers niet met de griepcijfers vergelijken?

Laat ik voorop stellen dat ik alle maatregelen rondom Corona serieus neem. Ik draag mondkapjes waar ik ook naartoe ga buitenshuis. Wel vraag ik me af waarom je griepcijfers niet kunt vergelijken met Corona. Toen overleden ook veel mensen, weliswaar door influenza. Je gaat je bijna afvragen waarom we elkaar al deze beperkingen opleggen, terwijl dat bij de griep niet gebeurde. Waar zit dit 'm in?

3 jaar geleden
1.3K
Bordensteker
3 jaar geleden
“Je gaat je bijna afvragen waarom we elkaar al deze beperkingen opleggen, terwijl dat bij de griep niet gebeurde. Waar zit dit 'm in?” Tegen de tijd dat de (gewóne) ziekenhuisbedden vol raken, vermindert de oorspronkelijke capaciteit van de ziekenhuizen door uitval van zorgpersoneel dat vaker zelf besmet zal raken en bij symptomen en een positieve test thuis moet blijven. De eerste dagen merken zij bovendien zelf nog niets, en toont een test een besmetting ook nog niet aan.
Bedden kun je ontsmetten, personeel niet. Personeel gaat elkaar besmetten, en men gaat na de dienst gewoon naar huis, in de wereld buiten de ziekenhuisdeur waar langs allerlei contacten ook besmetting op de loer ligt. Voor Nederland geldt bovendien dat we nu alweer patiënten naar Duitse ziekenhuizen moeten overbrengen. Onze normale niet-covid gerelateerde operatiecapaciteit moet alweer worden beperkt. Dat zien we bij de gewone seizoensgriep niet. (meer hieronder)
Bordensteker
3 jaar geleden
Buiten de ziekenhuizen doen maatschappij-ontwrichtende effecten zich ook steeds verder voor bij allerlei vormen van dienstverlening. Overal gaat personeel thuis moeten zitten, terwijl thuiswerken voor veel soorten werk onmogelijk is. Denk aan de zorgverlening aan ouderen thuis en in woonzorgcentra. Kinderopvang. Onderwijzers en leraren. Het gaat nu ook spelen bij OV-personeel. En zelfs al bij de luchtverkeersleiding (Eindhoven Airport). Die situaties overbelasten vervolgens de nog niet besmette werknemers die buiten hun eigen rooster voor de thuiszitters moeten invallen, met allerlei heel onpraktische gevolgen. Het kan dus echt de samen-leving gaan verlammen. Dat je de besmetting een aantal dagen al verder kunt verspreiden voordat je zelf iets gaat merken en positief getest wordt, maakt deze pandemie erg geniepig. Hier is preventief niet tegenop te testen.

Antwoorden (2)

Het sterftecijfer van corona ligt net als bij griep rond de 0,6%. Dus dat klinkt niet zo gevaarlijk.

Het reproductiegetal – dat aangeeft hoeveel anderen iemand besmet – ligt bij de seizoensgebonden griep rond de 0,9 - 2,1.
ZONDER maatregelen kan het reproductiegetal bij corona oplopen tot 4. Het coronavirus lijkt zich gemakkelijker te verspreiden dan griep en veroorzaakt bij sommige mensen ernstigere ziekten en ook na genezing nog maandenlang klachten.
Ook kan het bij corona langer duren voordat mensen symptomen vertonen en kunnen mensen langer besmettelijk zijn.
Een ander belangrijk verschil is dat er een vaccin is ter bescherming tegen griep.

Het griepvirus verdwijnt grotendeels vanzelf in de zomer. Het coronavirus blijft het hele jaar door mensen besmetten.

Met andere woorden, zonder maatregelen zal het coronavirus meer dan 60% mensen besmetten (tot groepsimmuniteit bereikt is), met alle gevolgen voor de overbelaste gezondheidszorg van dien en veel onnodige doden (zodra er een vaccin is, zullen veel minder mensen sterven).
SimonV
3 jaar geleden
ronron1212
3 jaar geleden
zeer goed antwoord +
Thecis
3 jaar geleden
Het sterftecijfer van 0,6% (zoals je aan geeft, vergelijkbaar met de griep), is dat cijfer inclusief de maatregelen of exclusief de huidige maatregelen?
SimonV
3 jaar geleden
Inclusief maatregelen en een goede zorg. Zie ook:
https://www.startpagina.nl/v/gezondheid/coronavirus/vraag/686736/klopt-mortaliteitcijfer-baudet-tweede-kamer/
tinus1969
3 jaar geleden
Het reproductiegetal is niet het probleem. Corona is wel degelijk dodelijker dan influenza.
Thecis
3 jaar geleden
@SimonV
Hartelijk dank, ik had het even niet meer paraat. @Tinus1969
Klopt, met alle maatregelen die nu genomen worden, is het sterftecijfer vergelijkbaar met de influenza zonder maatregelen. Dat wil automatisch zeggen dat Covid per definitie in basis een hoger sterftecijfer brengt.
Corona is sluipenderwijs we degelijk dodelijker dan influenza (echte griep), althans in de praktijk.
De kans om aan Corona (officieel covid-19 of sars-cov2 infectie) te overlijden is ergens rond de 0.6-2%. De daadwerkelijke kans hangt erg af van factoren als leeftijd en gezondheid, maar ook van beschikbare zorg; je hebt meer kans om te overleven op een IC-bed (als die er zijn!) dan thuis.
Bij een overlijdenskans van 0.6% en groepsimmuniteit bij 60% (beide zijn bepaald geen pessimistische schattingen) zal van de 17 miljoen Nederlanders er 10 miljoen ziek worden en daarvan dus 60.000 overlijden. Bij overbelaste ziekenhuizen9alle IC bedden vol) gaat dat aantal omhoog. Een Corona-pandemie zonder maatregelen kost dus mss wel 100.000 doden. Vergelijk dat met 'slechte' griepseizoenen zoals 2017/18 (het influenza virus muteert en is niet elk jaar even dodelijk) waarbij circa 9000 mensen overlijden.
3 jaar geleden
Thecis
3 jaar geleden
ook een plus
SimonV
3 jaar geleden
De kans om aan Corona is te overlijden is ergens rond de 0,01-2% (afhankelijk van leeftijd). Gemiddeld 0,6%. Dat er uiteindelijk meer doden zullen vallen had ik ook al uitgelegd.
Verder wel een duidelijk antwoord.