Waarom moet tijdens Corona de horeca telkens dicht?

Waarom is de horeca telkens weer de gebeten hond? Minister Rutte zei tijdens de laatste persconferentie nog dat de besmettingen in de horeca relatief laag zijn. Is het dan ook niet merkwaardig dat winkels (met uitzondering van supermarkten) wél open mogen blijven? Daar zie je ook altijd groepen mensen. En toch pakken ze steeds de horeca. Wat is de reden daarachter?

3 jaar geleden
Ritsuka
3 jaar geleden
Dan heb je het hele verhaal niet gehoord, 1 besmetting in de horeca kan zeer veel mensen treffen, werd in de zin erna gezegd.
janjan
3 jaar geleden
Vroeger telden ze de doden, nu de besmettingen.
Zelfs als je verkouden bent ben je al verdacht.
Hoesten kan niet meer. Ik word hier moedeloos van dat we zo met z'n allen de afgrond in gaan.

Het beste antwoord

De meeste corona heerst thuis, maar dat is vrijwel nooit de echte bron. De echte bron blijkt vaak de horeca. De horeca is de op één na grootste bron van besmetting - na studentenverenigingen.
Door de in de horeca ontstane besmettingen vinden vervolgens veel thuisbesmettingen plaats - een sneeuwbaleffect. Daarom wordt deze "bron" aangepakt.
Al lange tijd is de leeftijdsgroep met de meeste besmettingen die tussen 20 en 24 jaar. In veel gevallen voert het spoor terug naar studentencafés. Zo zijn in een studentencafé in Nijmegen 51 bezoekers besmet.
Bij de GGD is bekend een in de horeca ontstane besmetting die heeft geleid tot 342 coronagevallen. (Premier Rutte gaf een hint naar deze zaak waarvan geen naam en plaats bekend is.)
Wat nog zorgwekkender is: in driekwart van de gevallen kan de bron van de besmetting niet worden achterhaald. Dan heerst het virus in een thuissituatie ("thuis" krijgt de schuld) maar waar het is opgelopen is onbekend.
Bron: de Volkskrant, 14 oktober 2020.
3 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ondanks dat de meeste horecagelegenheden er alles aan hebben gedaan om te voorkomen dat gasten elkaar besmetten, ben je in de horeca vaak langdurig in de buurt van mensen buiten je eigen huishouden. Als hier besmetting plaatsvindt, dan bestaat de kans dat je anderen besmet.