Welke rechten heb je bij schade veroorzaakt door vaccinatie?

Het coronavaccin is in de maak. Omdat alles nu in een versneld tempo verloopt, ben ik wat argwanend over de bijwerkingen van dit vaccin. Mijn vrouw en ik zijn overigens wel van plan om ons te laten vaccineren als het zover is. Maar wat als het toch allemaal fout gaat en we over een paar jaar te maken krijgen met aandoeningen veroorzaakt door die vaccinatie? Wat zijn in dat geval onze rechten? Of moeten we dan gewoon op de blaren zitten...

3 jaar geleden
Thecis
3 jaar geleden
In principe zal de algemene samenstelling van dit vaccin niet heel erg afwijken van andere vaccins. Ook zullen er geen hele exotische stoffen in zitten. Dus in basis is het betrouwbaar.
Echter, het verschilt wel van andere vaccins en dat is ook de reden dat het niet meteen beschikbaar is, maar ook het gewone traject moet afleggen of geaccepteerd (ook wel geregistreerd) te worden.
De kans dat er iets mis gaat is daardoor zeer klein.
ronron1212
3 jaar geleden
Daar is geen recht op.
Amadea
3 jaar geleden
De test van het Janssen-vaccin is recentelijk stopgezet omdat één van de proefpersonen een onbekende ziekte heeft gekregen. Pas als zeker is dat die niet door het vaccin werd veroorzaakt kunnen ze verder gaan. Dus wat betreft zal het coronavaccin pas massaal toegepast worden als men zeker weet dat het veilig is.
ronron1212
3 jaar geleden
Dat is al onder zocht en er wordt al weer verder gewerkt @Amadea

Antwoorden (1)

Het vaccin wordt niet verplicht, dus je neemt het op vrijwillige basis. Eventuele bijwerking(en) neem je dan op de koop toe.
3 jaar geleden
HeerVoldemort
3 jaar geleden
Ik kan mij vergissen, maar er waren toch blijvende bijwerkingen van het Mexicaanse griep vaccin. Volgens mij hebben mensen daarvoor een schadevergoeding gehad...niet dat je daar echt iets aan hebt uiteindelijk.