Wat is de betekenis van publieke binnenruimtes?

Het kabinet had gisteren bekend gemaakt dat iedereen vanaf 13 jaar dringend wordt geadviseerd om mondkapjes te dragen in publieke toegankelijke binnenruimten. Er wordt hard aan gewerkt om dit verplicht te stellen en er dus beter op kan worden gehandhaafd. Wat valt er allemaal onder publieke binnenruimtes? Betekent dit ook dat instanties zelf kunnen beslissen of mensen wel of geen mondkapjes moeten dragen?

25.8K

Antwoorden (2)

De mondkapjesplicht geldt voor publiek toegankelijke binnenruimtes. Dat zijn o.a. supermarkten, musea en bibliotheken, liften, gemeentehuizen en eigenlijk alle gebouwen en ruimten waar iedereen vrij naar binnen mag lopen. De verantwoordelijken van die ruimten kunnen ook zelf nog maatregelen stellen en dar zelf extra toezicht op houden. B.v. een persoon tegelijk in een lift, eenrichtingverkeer in gangen door een gebouw, mondkapjes in en hotel. De extra maatregelen die de eigenaren stellen dinen dan ook wel onder diens eigen verantwoordelijkheid te worden gecontroleerd en nageleefd.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Dit klopt niet wat u zegt. U neemt klakkeloos de overheid en of de NOS over. Die kan het ook gewoon fout hebben, en dat heeft ze met de bewering dat een winkel openbare/publieke binnenruimte is. Ze noemen dit als pressie middel om u een mondneusmasker te laten dragen omdat ze weten dit niet te kunnen opleggen via een andere weg. Supermarkten zijn privé eigendom en géén bezit van de overheid en of gemeente. Nog nooit gehoord van een gemeentelijke supermarkt. Een lift in een flat waar je niet zomaar naar binnen kan lopen is dat evenmin. De vraag die je hier moet stellen om dat te kunnen bepalen is: "is het privé?". Als het privé is, bv de AH, die is onderdeel van Ahold Delhaize NV en niet van de gemeente en of overheid betekend dat dit géén publieke/openbare ruimte is. Het is gewoon privé eigendom van deze Naamloze Vennootschap (NV) en dus niet openbaar of een publieke binnenruimte. De AH plakt zelfs stickers op de grond rond winkels dat het privé terrein is. Een fijne dag!
Om dat te bepalen moet u zich afvragen of het privé eigendom is. Als het privé eigendom is is het géén openbare/publieke binnenruimte en dus géén bezit van de gemeente/overheid.

Instanties mogen wel zelf bepalen of ze mondneusmaskers verplicht stellen maar mogen en kunnen hier niet op handhaven. Door het opstellen van zo'n kledingvoorschrift mag men u weigeren.

Een fijne dag en maak u niet al te veel zorgen <3
Ps. Laat u niet misleiden doordat men het over &quot;Publieke binnenruimte&quot; heeft. Dat is nl. het zelfde als &quot;Openbare binnenruimte&quot;. &quot;Publieke&quot; klinkt meer als &quot;waar veel mensen komen&quot; ipv &quot;Openbare&quot; dat meer klinkt als &quot;vrij toegankelijk&quot; zoals de openbare weg of de openbare bib. Zal wel te zot worden als ze het straks over &quot;Openbare of Publieke AH&quot; gaan hebben.
Toegevoegd op 28 november 2020 00:34: tekst