Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Moet je het zeeppompje en de knop van de kraan ook 'meewassen' tijdens het handen wassen?

Stel mijn handen zijn besmet met het coronavirus, ik druk op mijn zeeppompje, en draai aan de knop van de kraan, ik was mijn handen, als ik daarna de knop van de kraan aanraak, die nu mogelijk ook besmet is, dan besmet ik mijn handen toch weer opnieuw, dat geldt ook voor het zeeppompje.

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
840
bamibal
3 jaar geleden
Het zeeppompje raak je na het wassen niet meer aan, dus dat lijkt me geen probleem.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

Ja, na het handen wassen zou je het pompje en de kraan weer moeten reinigen.
Het is overigens nog niet bewezen dat er iemand geïnfecteerd is geraakt door een besmette oppervlakte. Daarvoor heb je meer virusdeeltjes nodig. Studies die aantonen dat het coronavirus uren tot zelfs dagen kan overleven op een glad oppervlak zoals een winkelwagentje, een bureau of een liftknopje, hebben weinig overeenkomst met de echte wereld.
Deze studies zijn uitgevoerd met enorme concentraties virus, van miljoenen tot tientallen miljoenen virusdeeltjes, soms nog in een badje van beschermende buffervloeistof ook. Dat is veel meer dan de honderden tot duizenden virusdeeltjes die in werkelijkheid in uitgehoeste of geademende druppeltjes zitten.
(Lees meer...)
SimonV
3 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding