Waarom is besloten om twee uur per dag de supermarkten open te stellen voor ouderen en kwetsbare mensen?

Wat is de achterliggende gedachte?

3 jaar geleden
1.6K
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
@SentWierda, dat boodschappenuurtje dat begin maart door de Minister van Economische Zaken Eric Wiebes werd voorgesteld gaat het na de evaluatie (binnen 14 dagen vanaf nu) zeer waarschijnlijk landelijk niet halen. Misschien in Spakenburg en Nieuwkoop (was in maart een initiatief) maar de Ouderenvakbond ANBO is er mordicus op tegen. Een uurtje voor een aparte zgn kwetsbare groep is stigmatiserend, een aanslag op het recht op privacy en nergens voor nodig. De ANBO denkt dat het niet goed is voor de saamhorigheid, voorziet handhavingsproblemen en stelt dat een tijdsblok 's ochtends niet werkt omdat veel ouderen dan thuiszorg krijgen.
Het KBP-PCOB is positief over de venstertijden bij monde van Gusta Willems. KBP-PCOB vertegenwoordigt maar 25.000 inwoners, een volstrekt onbelangrijk aantal. Nederland heeft ruim vier miljoen inwoners die tot een kwetsbare groep gerekend kunnen worden en die zijn niet allemaal van plan zich te legitimeren of een bewijs van de huisarts te overleggen.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
https://www.limburger.nl/cnt/dmf20201002_00178312/ouderenbond-ouderenuurtje-in-de-supermarkt-is-stigmatiserend-en-onnodig
https://www.nrc.nl/nieuws/2020/10/02/anbo-ouderenuurtje-is-stigmatiserend-en-onnodig-a4014453
https://www.rtvoost.nl/nieuws/1316226/Supermarkten-introduceren-ouderenuurtje-ouderenbond-niet-blij-Stigmatiserend
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Wel blijven opletten op de tijden. Bij elke winkel is het anders.
Winkeliers mogen dit zelf beslissen
LeonardN
3 jaar geleden
KBO-PCOB heeft naar eigen zeggen 250.000 leden. Dat is op 3 miljoen+ 65-plussers een aanzienlijk deel lijkt me.
https://www.kbo-pcob.nl
"Met een kwart miljoen leden de grootste seniorenorganisatie van Nederland!"
(1.000.000 x 1/4 = 250.000)
SentWierda
3 jaar geleden
@LeonardN. En dan is er ook nog de ANBO - die de laatste jaren veel leden heeft verloren.
Opgeteld is het ledenaantal van KBO-PCOB + ANBO niet overweldigend. Eerder een beetje "zunig".
SentWierda
3 jaar geleden
@JoanDArc. Prima reactie.
Vanwege het ontbreken van informatie over de twee speciale uren heb ik een rondtocht gemaakt langs 12 supermarkten. Het resultaat is bedroevend voor de ouderen en kwetsbare mensen. Veel supermarkten (met name AH en Jumbo) hebben de twee uren achter elkaar geplakt, van 07.00 tot 09.00 uur. Dat betekent dat je dan uiterlijk om 8.30 uur naar de supermarkt moet.... Wachtend op de thuiszorg gaat dat nooit lukken.
En er zijn ook enkele supermarkten die behalve 's morgens vroeg een uur ook 's avonds een uur zijn geopend - als het donker is...
Ik heb nog geen enkele supermarkt gevonden die tussen 09.00 en 19.00 uur een uur open is voor de doelgroep. Alsof ouderen en kwetsbare mensen dan niet naar de supermarkt zouden willen...
Op deze wijze is de doelgroep niet gebaat bij twee speciale uren.

Antwoorden (1)

Misschien is mijn antwoord iets te simpel. Maar de enige rede die ik zou kunnen bedenken, is zodat zij in alle rust kunnen boodschappen doen zonder bang te zijn dat iemand snel in hun buurt komt.