Ben je in de sauna volledig veilig voor Corona?

Corona overleeft niet in hitte. Dat zou dus betekenen dat het coronavirus niet lang in de warme temperaturen van een sauna overleeft. De kans is nagenoeg nihil dat je wordt aangestoken door een niezend persoon die mogelijk Corona heeft. Klopt het dat je in de sauna zelf dus niet besmet kan worden door Corona?

3 jaar geleden
1.2K

Antwoorden (1)

Nee.
Als we puur naar de temperatuur kijken, dan zal er na een paar minuten geen coronavirus meer aanwezig zijn in de lucht. Dat zou geïnactiveerd moeten zijn door de 80°C", stelt Jasper Buikx, microbioloog bij Artis, op basis van twee wetenschappelijke artikelen.
Bij 70°C is na 3 minuten het virus inactief, blijkt uit die onderzoeken. Verder zijn tegels en houten banken geen ideale leefomgeving voor het virus. Dat werkt werkt allemaal in het voordeel van de sauna.

Niezen is gevaarlijk: ook in of bij de sauna
De veiligheid in de sauna wordt wel in het geding gebracht door de saunagangers zelf. Mensen die de ruimte van 80°C instappen kunnen het virus bij zich dragen. Als er iemand niest, kunnen die druppels door anderen worden ingeademd en mensen ziek maken.
Microbioloog Andreas Voss voegt er aan toe dat in bijvoorbeeld een Finse sauna water wordt opgegoten om stoom te creëren. Daarbij worden aerosolen geproduceerd die besmettelijke deeltjes helpen verspreiden.
Ventilatie essentieel bij tegengaan verspreiden coronavirus: 'Druppels kunnen tot 15 minuten in een ruimte blijven hangen'

Een drankje doen
Hij wijst op nog een ander, vrij voor de hand liggend, aspect. "Ik ken niemand die het veel langer dan 15 minuten uithoudt in een sauna van 80°C." Zodra die ruimte wordt verlaten komen mensen op andere plekken in het complex, zoals de horeca en douches, waar besmetting mogelijk is.
Beide microbiologen benadrukken dat mensen niet naar de sauna moeten gaan als ze zich niet goed voelen. "Je gaat vrijwillig met meerdere mensen in een kleine, slecht geventileerde ruimte zitten. Ik zou heel goed opletten op symptomen", waarschuwt Voss.
SimonV