Zijn er werkelijk al mensen besmet geraakt door artikelen die door een besmet iemand aangeraakt zijn?

Vanaf morgen mag je in de supermarkt alleen naar binnen met een winkelwagentje dat van tevoren wordt ontsmet.
Onderzoek toont echter aan dat het risico om COVID-19 te vangen van besmette oppervlakken en objecten verwaarloosbaar is. Daarvoor zijn er normaliter niet voldoende virussen aanwezig.
Een deurklink kan bijvoorbeeld alleen besmettelijk zijn als iemand in zijn handen hoest, direct daarna deze klink vastneemt en meteen daarna iemand anders de klink aanraakt.

Zijn er werkelijk mensen besmet geraakt met het coronavirus door het vastpakken van artikelen die door een besmet iemand aangeraakt zijn?

SimonV
3 jaar geleden
1.9K
ronron1212
3 jaar geleden
Dat is al langer zo hoor staan niet voor nieuws ontsmettingsmiddelen bij de karren en vaak wordt het door superwerkmedewerkers gedaan.
SentWierda
3 jaar geleden
@ronron1212. SimonV meldt wat vanavond zal worden aangekondigd: dat alleen winkelwagentjes zijn toegestaan en dat een supermarktmedewerker er bii moet staan en eerst moet schoonmaken.
Dat is tot nu toe niet het geval - in de meeste gevallen niet. Soms staat er wel een supermarktmedewerker die ontsmet. Maar meestal moet je zelf een wagentje of een mandje pakken en is er niemand die er op let dat je het wagentje/mandje en jouw handen ontsmet.
@SimonV. Goede vraag. Ik veronderstel dat tot nu toe niet is bewezen dat iemand is besmet geraakt op deze wijze.
ronron1212
3 jaar geleden
@Sentwierda in de supermarkten waar ik kom is dat al van af het begin zo ik weet niet beter dan dat het zo gaat supermarkt medewerker maakt karretje schoon je ontsmet je handen en dan ga je naar binnen het aantal karren is aangepast aan het aantal vierkante meters karren bij de medewerker op moet je wachten.
ronron1212
3 jaar geleden
https://www.cbl.nl/onderwerpen/veelgestelde-vragen-corona/
Amadea
3 jaar geleden
Zo lang er gevallen zijn van mensen die covid hebben en niet weten hoe ze dat opliepen kun je beter het zekere voor het onzekere nemen. Want de kans zit er dan in dat het wél komt door het overnemen van de winkelkar van iemand die (het zelf nog niet wetende) besmet is.
SentWierda
3 jaar geleden
@ronron1212. Prijs je gelukkig. Ik kom regelmatig in vijf verschillende supermarkten. De laatste twee maanden is er slechts één supermarkt (van de Superunie; zo ongeveer de grootste formule) waar een medewerker staat die de wagentjes schoonmaakt - met een hogedrukspuit. Het is ook de enige supermarkt waar met enige regelmaat wordt omgeroepen dat het de bedoeling is in je eentje te komen.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
+rondon, ik weet niet in welke kruidenierswaren Sentwierda boodschappen doet maar tig supermarkten in nederland gebeld, karretjes worden na boodschappen buiten geparkeerd een medewerker, alleen de medewerkers mogen dat rijdt deze naar binnen en daar worden zij ontsmet. Alleen die winkelwagentjes mogen gebruikt worden door de klant. Wirdt streng op gelet.
ronron1212
3 jaar geleden
@JoanDarc ja dat is nu al zo vanaf het begin van corona zo weet niet beter.
HeerVoldemort
3 jaar geleden
Bij ons werden de wagentjes gecontroleerd en schoon gemaakt. Tot de eerste regels versoepeld werden, was het meteen afgelopen. Mandjes waren weer terug. Lege flessen ontsmettingsmiddel, of flessen water bij de wagentjes...
SentWierda
3 jaar geleden
Ik maak hetzelfde mee als Heer Voldemort. Jumbo, Lidl en Aldi doen al tijden niet aan schoonmaken. Je moet jezelf ermee redden en soms is het ontsmettingsmiddel op.
ronron1212
3 jaar geleden
@SentWierda bij de jumbo waar ik kom is het standaard dat het netjes gebeurt vanaf het begin genoeg desinfecteer en de medewerker reinigt karretje
ronron1212
3 jaar geleden
@SimonV het bewijs is er niet en zal ook moeilijk te verkrijgen zijn want hoe bewijs je dat het door een winkelwagentje komt en niet door iemand in de winkel die corona heeft.

Het beste antwoord

Tot nu toe is niet een besmetting bekend die op deze wijze is veroorzaakt.
Bron: artikel "Hoogleraar: winkelwagentjes soppen sloeg nergens op" (de Volkskrant, 1 augustus 2020).
https://www.volkskrant.nl/wetenschap/hoogleraar-winkelwagentjes-soppen-sloeg-nergens-op~b183cdef/
3 jaar geleden
SentWierda
3 jaar geleden
Overigens lijkt er ook niet een bewijs te zijn dat door mondkapjesplicht de virusoverdracht daalt.
SimonV
3 jaar geleden
+ Bedankt! Voor degenen die de link niet kunnen openen:
De kans dat het virus via oppervlaktes van mens tot mens kan springen, is ‘niet significant’ en ‘niet eens meetbaar’.
Dat stelt hoogleraar microbiologie Emanuel Goldman van de Amerikaanse Rutgers Universiteit, zaterdag in artsenblad The Lancet Infectious Diseases, na weging van het beschikbare bewijs. Studies die aantonen dat het coronavirus uren tot zelfs dagen kan overleven op een glad oppervlak zoals een winkelwagentje, een bureau of een liftknopje, hebben weinig overeenkomst met de echte wereld.
De studies waarop alle heisa is gebaseerd, zijn uitgevoerd met enorme concentraties virus, van miljoenen tot tientallen miljoenen virusdeeltjes, soms nog in een badje van beschermende buffervloeistof ook. Dat is veel meer dan de honderden tot duizenden virusdeeltjes die in werkelijkheid in uitgehoeste, -genieste of geademende druppeltjes zitten.
Amadea
3 jaar geleden
Maar je moet niet vergeten dat er wel een psychisch effect mee bereikt wordt. Door dit schoonmaken en maskers dragen worden mensen er telkens aan herinnerd dat er een gevaarlijk virus rondwaart en dat ze afstand moeten houden. Dat raakte door de afschaf van diverse regels op de achtergrond waardoor het aantal besmettingen weer kon toenemen!