Waarom wordt er bij het bron en contact onderzoek bij Corona van de 15 min contact uitgegaan?

De regel is: "Personen die langer dan 15 minuten op minder dan 1,5 meter afstand contact hadden met de patiënt."
Je kunt ook binnen een minuut of zelfs een paar seconden besmet raken door iemand die het virus heeft als die persoon niest of hoest of zelfs in praat of ademt vlak in je gezicht.
Dus die minimale 15 minuten is voor mij een vraagteken.

3 jaar geleden
1.7K
LeonardN
3 jaar geleden
Dat zal alles met statistiek en uitvoerbaarheid te maken hebben.
Laten we voor het gemak stellen dat je gelijk hebt. Dat iemand binnen seconde besmet kan raken, zal dan zo zijn, maar de kans dat iemand besmet zal raken, zal dan nog steeds een stuk lager liggen dan bij iemand waarmee je 15 minuten of langer contact hebt gehad. In de praktijk zal het ook heel lastig zijn om mensen terug te zoeken waarmee je heel kort contact hebt gehad. Denk aan iemand die je gepasseerd hebt in de supermarkt, versus een buurman waar je een praatje hebt gemaakt en die je in zijn huis heeft uitgenodigd.
SentWierda
3 jaar geleden
Het is een richtlijn, zonder een minuten- en secondenteller in de hand. Stel dat je ongeveer tien minuten op tien centimeter afstand een intensief gesprek hebt gehad zonder mondkapje met een niet-huisgenoot - dan valt dat toch echt onder het bron- en contactonderzoek.
Bovendien behoor je helemaal niet zo'n gesprek te hebben gehad: je bent mogelijk een ontvangende of overbrengende coronabesmetter.

Antwoorden (1)

Bedenk, dat je te maken hebt met richtlijnen van officiële instanties. Als je regels wilt opstellen moeten de duidelijk én controleerbaar zijn. Er wordt daarom een bepaalde "standaard" opgesteld. Als je binnen de grenzen van die standaard valt val je ook binnen de risico-bepaling. Waarom is het 1,5 meter? Waarom is het 14 dagen quarantaine? Duidelijkheid, controleerbaarheid, grenzen aangeven.