Heeft China een belangrijk aandeel in de verspreiding van het coronavirus?

We weten dat COVID-19 zijn oorsprong vindt in Wuhan, China. Ik heb al verschillende 'theorieën' gehoord over hoe de Volksrepubliek probeerde om de verspreiding te verdoezelen en ver weg te houden van de internationale pers. Zo toont ook deze BBC-documentaire (zie filmpje).

Hoewel we natuurlijk niet 100% zeker zijn, zou ik graag weten wat hier echt van aan is en of we, indien China vroeger en transparanter gereageerd zou hebben, een kleinere of zelfs geen gezondheidscrisis zouden hebben.

Alvast enorm hard bedankt voor de hulp en inzichten!

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
1.1K
tinus1969
3 jaar geleden
Tsja, waarom zouden wij hier een goed antwoord op hebben, als de rest vd wereld er over bakkeleit?
Genuanceerd: China heeft wel degelijk op een gegeven moment ontdekt en erkent dat er een nieuw virus was, en informatie hierover verspreid.

Antwoorden (1)

Stel je eens voor: iemand begint plots alarm te slaan over een 'enge ziekte'. Er is nog niets over de ziekte bekend, nog nauwelijks zijn er mensen ziek en je weet niet wie er ziek zijn. Zou jij dan als ambtenaartje meteen voor een lock-down kiezen ?

Nee ! Dan kun je voor elke gek de stad wel in een lock-down gooien. Eerst moet je meer weten !

Dan duurt het even voordat je e.e.a. geverifieerd hebt: wie is diet man die alarm slaat ? Is hij betrouwbaar ? Wat heeft hij gevonden ? Hoe gevaarlijk is het ? Hoe besmettelijk is het ?

Het duurt even voordat je dat boven water hebt.

Een ambtenaar kan niet zelfstandig tot een lock-down besluiten. Hij doet wat hij kan en probeert besmette mensen op te sporen en te onderzoeken wat er aan de ziekte gedaan kan worden.
Gaandeweg blijkt dat het groter en gevaarlijker is dan gevreesd.

Dan moet het Grote Chineese Apparaat in werking gesteld worden. Ook die gaat er niet vanuit dat elke ambtenaar die wat roept meteen zijn zin moet krijgen. Ook het ambtenarenapaaraat gaat een eigen onderzoek doen, wat uiteraard tijd kost.

Uiteindelijk wordt er tot een lock-down besloten, maar ja, dan is er ACHTERAF (te) veel tijd verloren gegaan. Maar dat is achteraf.

Ik denk dat je erg op moet passen met het wijzen naar de chineese overheid. Ja, daar zijn zeker ook dingen niet goed gegaan, maar ik geloof miet dat we het hier in het westen het veel beter hadden gedaan.
Kijk maar eens hoe wij nog druk op wintersport zijn gegaan en carnaval gevierd hebben terwijl ook hier al wetenschappers aan het roepen waren dat er een ramp op ons af kwam !
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
+ En nu nog roepen de wetenschappers naar ons volk.
Toch hebben velen lak aan de regels. Anderhalve meter, wat is dat? Handen wassen, waarom?
Mensen vinden dat ze nu toch echt recht hebben om op vakantie te gaan (naar Kroatië, Turkije....)
Etc. Etc.
Steek inderdaad eerst de hand in eigen boezem.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Bedankt voor de uitgebreide reactie en de klare kijk. Het gaat me veel minder om de emotionele reactie, maar eerder over het feit dat China lang informatie achterhield over het virus waar zij zelf wél weet van hadden. Na het SARS-virus verstrengde de WHO, binnen haar bevoegdheden, verschillende regels omtrent mogelijke pandemieën. Wanneer een land vermoedt dat het te maken krijgt met een mogelijke pandemie, moet het hiervan binnen de 24 uur de Wereldgezondheidsorganisatie op de hoogte stellen. Dat deed China verre van, met eerst nog foutieve informatie dat er geen harde bewijzen dat mens-op-mens-overdracht uit den boze was. Dit werd veel te laat rechtgezet, met valse cijfers die een vertekend beeld gaven van de ernst van de situatie. Ik vraag me niet zo zeer af of de reactie van Chinese ambtenaren te traag was, maar of de grote Chinese overheid niet expres feiten probeerde te verdoezelen om zo vooral het handelsbelang voorop te stellen en de economische gevolgen nog even uit te stellen