Een kind van 8 jaar dat snottert, moet deze geweigerd worden bij opvang e.d.?

De regels van het RIVM geven niet erg veel duidelijkheid. De berichtgevingen verschillen van elkaar en soms lijkt het alsof er twee verschillende scenario's in één artikel worden gegeven. Wie helpt ons uit de brand?

Het gaat om een kind die neusverkouden is, maar geen koorts heeft of hoest.

3 jaar geleden
1.7K

Antwoorden (2)

Kinderen onder de twaalf mogen snotteren en daarvoor niet geweigerd worden. met hoesten wordt het anders, dan mag hen wel de toegang ontzegd worden.
3 jaar geleden
Een kind tussen 7 en 12 mag niet geweigerd worden, tenzij het de afgelopen twee weken in contact is geweest met iemand die corona heeft of iemand binnen het huishouden last heeft van benauwdheid of koorts.
Toegevoegd op 12 juli 2020 11:46: afbeelding
Plaatje bij antwoord
SimonV
3 jaar geleden
wilkers
3 jaar geleden
Zeer helder antwoord. Hier kan ik mee verder, dikke plus!
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
dikke plus
HeerVoldemort
3 jaar geleden
Echt bizar dit. Want hier zeggen ze iets heel anders: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/coronavirus-covid-19/ouders-scholieren-en-studenten-kinderopvang-en-onderwijs/ouders Daar staat: Mag mijn kind met neusverkoudheid naar de kinderopvang?
Voor kinderen van 0 tot 4 jaar en kinderen in groep 1 of 2 van de basisschool geldt dat zij bij een neusverkoudheid gewoon naar de kinderopvang (kinderdagopvang, BSO en gastouderopvang) mogen, behalve: "bla bla bla"
Voor kinderen in groep 3 en hoger gelden de normale regels voor thuisblijven: bij verkoudheidsklachten of andere klachten die passen bij COVID-19. Dat zijn: verkoudheidsklachten, hoesten, koorts (boven 38 graden Celsius), benauwdheid, en/of verlies van reuk of smaak.
als een huisgenoot van het kind koorts (boven 38 graden Celsius) en/of last van benauwdheid heeft. Welke moet je nu geloven dan? Van de website van de Rijksoverheid mag je toch verwachten dat deze juiste informatie verschaft.
HeerVoldemort
3 jaar geleden
Ik zit die "Boink" pagina nog eens goed door te lezen. En daar staat het volgende: "Medewerkers in de kinderopvang (van kinderdagverblijven, bso's, peuteropvang en gastouders) en leerkrachten van het basisonderwijs kunnen deze gebruiken om te bepalen of een kind met een neusverkoudheid wel of niet naar de kinderopvang / school kan komen." Kunnen gebruiken. Niet moeten gebruiken. Daaruit maak ik op dat kinderen vanaf 7 jaar geweigerd mogen (moeten) worden als zij een neusverkoudheid hebben. De beslisboom die bij boink op de site staat is niet bij het RIVM of de Rijksoverheid terug te vinden. Wekt de suggestie, dat de makers het logo van de Rijksoverheid en het RIVM er maar gewoon op geplaatst hebben.
HeerVoldemort
3 jaar geleden
Link van Boink waar het stukje staat wat ik citeerde.
https://www.boink.info/nieuws/nieuwe-versie-beslisboom-neusverkouden-kind
SimonV
3 jaar geleden
In die link staat dat de beslisboom gecontroleerd is door het RIVM. Dus dat logo klopt.
HeerVoldemort
3 jaar geleden
Ja in de link van Boink staat dat. Maar niet op de site van het RIVM. Ik kan ook een logo van het RIVM op een brief plakken en dan op mijn site zeggen dat dit van het RIVM komt en dat hij het gecontroleerd hebben. Maar daarmee klopt dit nog niet.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
@HeerVoldemort, Het is het grote misverstand als zou het RIVM de Coronamaatregelen voorschrijven.
Het RIVM schrijft niets voor maar geeft richtlijnen of adviezen aan het Kabinet op grond van uitgebreide informaties en vernieuwd deze constant. De laatste nieuwe inzichten zijn van 17 juni 2020. Het is de Overheid die bepaalt wat er met de adviezen wordt gedaan. Daardoor kan het lijken dat het RIVM en Overheid niet altijd op één lijn zitten.
De Rijksoverheid geeft richtlijnen en adviezen (met enkele dwingende basisregels die voor iedereen gelden) aan de Voorzitters van de 25 Veiligheidsregio’s. Via o.a. persconferenties en bij monde van de Minister President en de relevante Ministers via Tv-uitzendingen krijgt ook de bevolking deze adviezen te horen.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
BOink: Belangenvereniging van Ouders in de Kinderopvang. Door middel van de ontwikkelde Beslisboom heeft deze zeer serieuze en toonaangevende belangenvereniging een leidraad ontwikkeld (in samenwerking met Jeugdartsen, relevante instanties en deskundigen) die gehanteerd kan worden door scholen en kinderopvang. Het zijn richtlijnen om te voorkomen dat er per school of kinderopvang absurde maatregelen worden genomen of ouders absurde eisen stellen.
De richtlijn Beslisboom schrijft niet: Kinderen tussen 7 en 12 jaar mogen niet geweigerd worden maar schrijft: mogen komen. Het is ook prettig als de ouders enig houvast hebben over wat wel en niet wenselijk is.
De Beslisboom van 1 juli 2020 met de aanpassingen van versie 22 juni 2020 is tot op heden een betrouwbare handleiding. Deze wordt op zeer grote schaal door de scholen gehanteerd,door het intensieve gebruik komen er steeds nieuwe vragen en aanpassingen. Let dus goed op of men de laatste aangepaste Beslisboom hanteert.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
+plus de Bron is prima