Waaraan herken ik een corona/Corivid-19 virus op een afbeelding?

Tegenwoordig wordt onder elke 'zeemijn' het label "Corona" of "Corvid-19" geplakt. Maar hoe herken ik dat een plaatje ook écht het Corvid-19 virus betreft en niet een ander virus wat er toevallig op lijkt ?

Antwoorden (2)

Niet.
Qua uiterlijk lijken alle corona virussen op elkaar. De eiwitstructuur van de spikes/kroontjes varieer, maar dat zie je op foto's niet. Het grote onderscheid zit binnenin, in het erfelijk materiaal.
3 jaar geleden
gvrox
3 jaar geleden
Vreem dat dit een min krijgt, volgens mij is het juist dat je het niet aan een afbeelding kunt zien dat het ook echt Covid-19 is, en niet iets soortgelijks.
crispy
3 jaar geleden
Klopt helemaal. Elk corona virus ziet er ongeveer hetzelfde uit, er is zeker geen significante eigenschap aan het uiterlijk van de COVID19 die het onderscheidt van andere corona virussen.
Een leek zal het verschil tussen corona-virussen nooit herkennen.
Eerst even wat termen, om misverstanden te voorkomen. De ziekte die het coronavirus veroorzaakt, heet COVID-19. Het virus dat daar verantwoordelijk voor is, kreeg de naam SARS-CoV-2. Wellicht kun je je de uitbraak van SARS in 2002 nog herinneren. Dat virus heette SARS-CoV-1. De ziekteverwekkers lijken in grote lijnen op elkaar, maar van SARS-CoV-2 zijn nog niet alle gevolgen in kaart gebracht. In de afbeelding staat een foto van een elektronen-microscopisch beeld. Alleen virologen zullen met zowel de beeldtechnieken, immunologische technieken als biochemische technieken het onderscheid kunnen maken tussen de verschillende virussen. Van COVID-19 heeft men nu een elektronen-microscopisch beeld, maar het virus is nog steeds niet volledig gekend. Als wij als leek gaan zoeken tussen alle beelden van virussen (nog even los van de zogenaamde digitaal bewerkte ontwerpen naar aanleiding van diverse foto's) raken wij verdwaald in de details die ons niet eens opvallen (zie afbeeldingen derde link). Een leek herkent het virus dus niet aan de afbeelding. Een viroloog WEL.