Hoe zinvol is het om hele straten te ontsmetten vanwege Covid-19?

In reportages over corona-besmettingen in het buitenland zie ik beelden van het ontsmetten van hele straten en winkelcentra. Mij lijkt het een overdreven en onzinnige actie. Is dat ook echt zo?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
1.6K
crispy
3 jaar geleden
Absoluut zinloos. Besmetting komt van mensen, niet van de straat.

Antwoorden (2)

Het lijkt indrukwekkend, maar het is niet bewezen dat het enig effect heeft.
Het virus kan een paar dagen overleven op de meeste oppervlakken, maar het is niet duidelijk of de concentratie van het virus op een oppervlak dan nog voldoende is om mensen te besmetten.
Daarnaast zal het virus onder invloed van zonlicht snel gedood worden.

Alleen in een fantasieland waar de mensen op hun handen op straat lopen, kan de straat ontsmetten misschien zin hebben.
.
WHO
Het sproeien van ontsmettingsmiddel op straat, zoals in sommige landen wordt toegepast, elimineert het coronavirus niet en brengt zelfs een gezondheidsrisico met zich mee. Het sproeien van chloor of andere giftige chemicaliën op mensen kan oog- en huidirritatie, bronchospasmen en gastro-intestinale effecten veroorzaken.
Tevens wordt spuiten of begassing van buitenruimtes, zoals straten of markten, niet aanbevolen om het COVID-19-virus of andere ziekteverwekkers te doden omdat het desinfectiemiddel wordt geïnactiveerd door vuil en puin.
SimonV
3 jaar geleden
Een alchogel bijvoorbeeld voor je handen te ontsmetten is volgens mij ook gezichtsbedrog aangezien dit enkel de bacteriën dood... Je handen heel goed wassen met water en zeep dus. Ik denk daarbij dat dat het ontsmetten van straten weinig nut heeft als het niet speciaal ontwikkeld is :)
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
crispy
3 jaar geleden
en als het wel speciaal ontwikkeld is, dan is het wel zinvol?