moet ik herbruikbare mondkapjes met of zonder was middel wassen, en moet dit op 60 graden?

ik heb net 2 herbruikbare uitwasbare mondkapjes gekocht bij de solow. op de beschrijving staat dat ze uitgewassen kunnen worden op 60 graden wasmachine. zonder centrifuger of droger. moet ik nu dit doen met of zonder wasmiddel ? en moet dit op 60 graden ? ik gebruik liever 30 graden als het kan.

Picture for question
2.9K
tinus1969
3 jaar geleden
Overigens is juist de interessante vraag of het daadwerkelijk op 60 graden moet als je maar wasmiddel gebruikt. Is dit ooit getest?
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Met zeep inderdaad, daar ligt de kern. Op 60 graden lijkt me logisch vanwege eventuele andere schadelijke bacteriën? Het kapje zit wel direct voor je mond

Antwoorden (2)

Het moet in ieder geval MET wasmiddel, want Coronavirussen zijn gevoelig voor zeep.
Aanvullign: Corona virussen zijn zgn enveloped virussen. Die envelop (een vetlaagje) gaat kapot met zeep)
3 jaar geleden
Was het na ieder gebruik op 60 graden MET ZEEP op een volledig wasprogramma. Een wetenschapper gespecialiseerd in kleine luchtdeeltjes - aerosolen - was bij de New York Times wat minder drastisch: het kan in de gootsteen met gewone handzeep.
Dat laatste komt overeen met de adviezen van het RIVM over het wassen van de handen. Het virus vormt een lipide laag, een soort vetlaagje, op je handen. Door het gebruik van zeep gaat die laag kapot en valt het virus als het ware uit elkaar. "Of je daarbij warm of koud water gebruikt, is niet belangrijk."
Let op: gebruik geen chemicaliën zoals bleekmiddel of waterstofperoxide, die kunnen de textielvezels afbreken waardoor het masker minder effectief wordt. Volgens de Amerikaanse versie van het RIVM, het CDC, kun je een mondkapje inderdaad ook in de wasmachine doen, zoals de Nederlandse overheid adviseert. Maar was dan ook weer niet te heet, adviseert de wetenschapper, want anders gaat de kwaliteit van je mondkapje achteruit. Het Nederlandse advies 60 graden is dan ook meer dan genoeg.
Je handen was je ook niet op 60 graden. Dus 30 graden zou voldoende moeten zijn.
Toegevoegd op 20 mei 2020 10:17: tekst
SimonV