Mag een bedrijf je verplichten temperatuur te meten en hierop handhaven?

Bij mijn werk moet je bij binnenkomst eerst meten of je koorts hebt, ivm Corona. Sinds deze week staat er zelfs een beveiliger bij die controleert of je dit wel doet voordat je inklokt en aan het werk gaat.

Mogen ze dit wel verplichten? Hoorde volgens mij ergens dat dit niet mag.
Kun je dit ook ergens melden?

3 jaar geleden
2.5K
crispy
3 jaar geleden
De AP heeft hier een specifieke pagina aan gewijd: https://autoriteitpersoonsgegevens.nl/nl/nieuws/ap-temperatuur-meten-mag-niet-zomaar
MarBet
3 jaar geleden
Jammer dat er zo vanuit wantrouwen wordt gehandeld door de werkgever. Ze gaan er blijkbaar vanuit dat ze moeten controleren of medewerkers zich wel aan de richtlijnen van het RIVM houden. Lijkt me geen prettige sfeer om in te werken.
Edraket
3 jaar geleden
Zie je geen voordelen voor jezelf, als je werkgever test of jij, of een van je collega's het virus onder hun leden hebben?
Om over een futiliteit als een temperatuur controle te vallen, terwijl je er zelf voordeel van hebt neigt naar prinzipienreiterei.
Ritsuka
3 jaar geleden
@Edraket als ik mij niet goed voel, dan meet ik mijn temperatuur gewoon thuis en kom ik niet eens de deur uit om naar het werk te gaan.

Antwoorden (1)

Nee, dat mag niet.
Als werkgever mag je geen medische gegevens van het personeel verwerken. Je mag werknemers dus niet vragen naar hun gezondheid of een test afnemen ter controle.
Zo is dat geregeld in de privacywet, de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG).
Dit betekent dat je de werknemers niet zelf mag testen op corona. Je kunt wel een (bedrijfs)arts laten testen op corona.
Maar zowel de arbodiensten als de vereniging van bedrijfsartsen zijn daarom erg terughoudend om op zo’n verzoek in te gaan. De werkgever mag gedurende de coronacrisis wél iemand naar huis sturen die verkoudheids- of griepverschijnselen heeft.
Soms lost een bedrijf het op door iemand toestemming te vragen om toch de temperatuur te meten, zegt de Autoriteit Persoonsgegevens, maar ook dat mag niet. Een werknemer of een bezoeker, bijvoorbeeld een chauffeur die goederen wil laden en lossen, kan zich namelijk onder druk gezet voelen. Dan is iemand niet vrij om nee te zeggen.
SimonV
3 jaar geleden
Ritsuka
3 jaar geleden
Het is een beetje vaag, je moet wel meten, maar ze registreren het verder niet.
Rieneke1
3 jaar geleden
Wat een bizarre min.Duidelijk antwoord met goede bronnen.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
3 jaar geleden
Klopt helemaal. (+)
Een werkgever mag ook na toestemming van de werknemer NIET de temperatuur checken. Dit is omdat er geen sprake is van een gelijkwaardige relatie. De werknemer kan zich daardoor gedwongen voelen. Wel mag een werkgever zijn werknemer vragen zijn gezond verstand te gebruiken en thuis te blijven bij symptomen die op corona kunnen wijzen.