Hoe hygienisch en virusvrij zijn de mondkapjes uit o.a. China ivm het Corona virus?

Er worden massaal mondkapjes besteld op internet winkels die ze halen uit o.a. China en andere Aziatische landen. Maar wie garandeerd of controleert dat deze mondkapjes hygienisch zijn en niet besmet zijn met het virus zelf? Je doet ze per slot van rekening over je neus en mond.
Of moet je ervan uitgaan dat, indien er wel virus deeltjes op zouden zitten, deze na een aantal dagen vanzelf dood zijn gegaan in de verpakking en dus geen kwaad meer kunnen?

4 jaar geleden
1.6K
ronron1212
4 jaar geleden
Ze zijn heus we virus vrij maar of ze goed genoeg zijn en aan de eisen voldoen is iets anders.
roelp
4 jaar geleden
@AnnBoo8146,
Bedankt voor je antwoord. Duidelijk.
Indien het mondkapje wasbaar is, waarmee zou het gewassen kunnen worden? Voldoet gewoon zeep of kleding afwasmiddel en hoelang?

Antwoorden (1)

Er is altijd een kans dat het virus al op de weg van de fabriek naar je huis op het mondkapje is gekomen. De kans is klein. Als een virus op het mondkapje is gekomen, dan kan het daar zo'n 7 dagen op blijven leven.
Dit geldt niet alleen voor nieuwe mondkapjes, die mogelijk al zijn besmet in het land van herkomst, maar ook voor de mondkapjes als je ze gebruikt. Dit is ook één van de vele redenen, waarom het gebruik van mondkapjes door de Nederlandse overheid niet wordt geadviseerd of verplicht gesteld.
Als je een weggooi mondmasker gebruikt, moet je deze meteen na gebruik weggooien. Als je een wasbaar mondmasker gebruikt, moet je deze vaak wassen.
Om besmetting te voorkomen, doordat een nieuw mondkapje misschien al besmet, zou ik deze eerst wassen, voordat ik hem gebruik. Als het een wasbaar mondkapje is, tenminste.