Hoe kan het dat Corona in China op zn retour is en in Nederland niet?

Ik lees een tweet https://twitter.com/hugodejonge/status/1245428267475230723?s=21 waarin wordt vermeld dat er €42 miljoen wordt uitgegeven voor onderzoek omdat we nog zo weinig van het virus weten. Dat klinkt gek want je zou toch zeggen dat ze in China de juiste kennis hebben vergaard om het virus tegen te gaan.

4 jaar geleden
1.9K
Amadea
4 jaar geleden
In China begon het eind december vorig jaar al. Laten we hopen dat het bij ons in juni ook op z'n retour is...
paulos
4 jaar geleden
In Azië begrijpen ze, in tegenstelling tot ons, dat een virus ook kan verspreiden via oppervlakten. Daarnaast nemen mensen verantwoordelijkheid om het virus zelf niet te verspreiden door een kapje over de neus en mond te dragen. Deskundigen zeggen alleen nog dat dit niet helpt omdat niet iedereen een mondkapje juist kan gebruiken, wat waar is. Maar als iedereen een kapje draagt, voorkom je in ieder geval de besmettingsratio (R0).
crispy
4 jaar geleden
De vraag is maar net of het virus inderdaad op zn retour is, of dat het alleen nu is geblokkeerd. Het kan zo maar zijn dat het virus zich weer opnieuw gaat verspreiden als de lockdown wordt opgeheven.
SentWierda
4 jaar geleden
Twitter als bron? Niet erg geloofwaardig.
LeonardN
4 jaar geleden
@SentWierda
Dat bericht is overal te vinden en komt van het Twitter-account van Hugo de Jonge zelf:
https://www.google.nl/search?client=opera&q=42+miljoen+corona&sourceid=opera&ie=UTF-8&oe=UTF-8
tinus1969
4 jaar geleden
Het virus is in China op zn retour door draconische lockdown-, test-, en controle-masyregelen.
LeonardN
4 jaar geleden
@Rutge Er zijn grofweg 2 methodes om een virus de baas te worden. https://www.startpagina.nl/v/gezondheid/vraag/675683/virus-gestopt-pas-enkele-weken/ Lockdown/quarantaine, dus zorgen dat het virus geen mogelijkheid heeft om van persoon tot persoon te springen. Dat zijn de maatregelen die je nu ziet en die in China nu lijken te werken. En dan is er nog de methode om een vaccin/medicijn te vinden, daarvoor zal veel geld en onderzoek nodig zijn.
Dat het ene type maatregel nu lijkt te werken zegt niet dat je geen geld nodig hebt voor de andere maatregel.
Als we komende maanden een vaccin/medicijn vinden zal dat het echte probleem op kunnen lossen, en kunnen de maatregelen wellicht opgeheven worden. Maar daar is wel onderzoek voor nodig. En onderzoek kost geld.
SentWierda
4 jaar geleden
@Rutge. Corona op z'n retour in China lijkt me overdreven: Teletekst meldt vandaag juist een toename vergeleken met gisteren. (En het is de vraag in hoeverre we de waarheid weten over wat in China de afgelopen 4,5 maand is gebeurd.)
@Amadea. Eind december is zeker niet juist. Het eerste getraceerde geval dateert van begin december en 'patiënt zero' moet er ongeveer half november al zijn geweest..
LeonardN
4 jaar geleden
ALS de cijfers kloppen, kan je op dit moment prima stellen dat corona op z'n retour is in China.
https://www.worldometers.info/coronavirus/country/china/
Waar op sommige dagen er meer dan 3000 gevallen bevestigd werden, zijn dat er de laatste dagen minder dan 100 per dag.
Je ziet dan ook een enorme afvlakking in de grafiek. (Nogmaals ALS de getallen vanuit China kloppen).
Een kleine toename naar de 30 is dan niet echt een schokkend getal. Vergelijken we de curve met de Nederlandse cijfers zien we daar nog een sterk stijgende lijn in groei van het aantal besmettingen.
https://www.worldometers.info/coronavirus/country/netherlands/
(Hoewel nieuwe ziekenhuisopnames lijken te dalen https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/de-belangrijkste-grafieken-en-kaarten-over-de-uitbraak-van-het-coronavirus-op-een-rij~b18f4613/ ) Als het eerder was dan eind december wordt het punt wat Amadea wil maken enkel relevanter.
SentWierda
4 jaar geleden
@Amadea en LeonardN. Weken geleden heeft in vele media gestaan dat het eerste coronageval in China ('patient zero') kan worden gedateerd op 17 november. Deze datum is gebaseerd op Chinese overheidsgegevens, die zijn gepubliceerd in The South China Morning Post..
Begin maart heb ik het gelezen in de NRC.
Via Google vele bronnen, o.a. www.businessinsider.nl van 13 maart 2020: The first COVID-19 case originated on November 17, according to Chinese officials searching for 'patient zero'.

Antwoorden (1)

De aanpak in China is gebaseerd op hun ervaring met andere coronavirussen als SARS en MERS.
Dat betekent het virus in de kiem smoren: direct de haard afsluiten en op een totale lockdown zetten (Wuhan). Dat heeft succesvol gewerkt. Hiervoor hoefde China niet alles van dit specifieke coronavirus te weten.

In Nederland hadden we op basis van deze kennis direct Brabant kunnen afsluiten, maar het leek of we een beetje bang waren voor de mogelijk boze en onbegripvolle reacties van de bevolking.
Toen we hier gingen ingrijpen, was de geest al uit de fles: we kunnen hier alleen nog maar zorgen dat de verspreiding van het virus gecontroleerd verloopt om te voorkomen dat de ic’s en zorg overbelast raken. Pas als zo’n 70% van de bevolking besmet is geraakt, zal het virus hier op z’n retour zijn door groepsimmuniteit. Dit kan nog maanden duren.
Zachte heelmeesters, stinkende wonden…
Dit betekent overigens niet dat de crisis in China voorbij is: er komen nog steeds nieuwe gevallen bij, ook mensen die geen symptomen vertonen. Dergelijke gevallen voeden de vrees voor een nieuwe golf van besmettingen in het land. De regering heeft lokale gezondheidsdiensten opgedragen het opsporen en isoleren van coronapatiënten op te voeren.
Toegevoegd op 05 april 2020 09:54: bron
SimonV