Worden IC patienten met Corona gevoed vai een maagsonde of intraveneus?

Je wil IV voeding zo lang mogelijk uitstellen omdat het ook het verteringsstelsel stil legt. Zeker als je dat een aantal weken achter elkaar moet doen (als ik me niet vergis, zal een Corona patient gemiddeld 3 weken (23 dagen werd geschat?) op de IC liggen).

Alleen liggen veel patienten in buikligging. Is dan sondevoeding nog mogelijk?

4 jaar geleden
2.4K

Het beste antwoord

Ja, buikligging (beademing) en sondevoeding tegelijk is mogelijk.

Er wordt nu gesproken over een patiënt met Corona.
Maar deze vorm van beademen wordt ook gebruikt bij andere longaandoeningen.

In principe ligt een patiënt op de rug indien hij beademd wordt.
Maar indien de beademing dan nog onvoldoende blijkt te zijn, wordt de patiënt tijdelijk op de buik gelegd. Dit gebeurt puur om de beademing nog beter te laten verlopen.
Deze patiënten worden normaal wel in een diepe slaap gebracht, krijgen meer pijnstillers.
Nogmaals, de maagsonde kan gewoon blijven zitten.

Het fijne van deze sonde is dat de patiënt prima volwaardig gevoed kan worden.
Verder kan het teveel aan bijvoorbeeld maagproductie verwijderd worden. En via deze sonde kan een patiënt ook medicatie ontvangen.

Via een ader voeden, wordt eigenlijk meer gedaan als de darmen stilgelegd moeten worden.
Als iemand bijvoorbeeld een stuk dikke darm krijgt verwijderd, is een stoma niet altijd noodzakelijk. Door de patiënt dan te voeden via een ader, kunnen de inwendige hechtingen goed genezen.

Hopelijk heb je iets aan dit antwoord.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Thecis
4 jaar geleden
Ik vroeg me meer af of het mogelijk was om sondevoeding te combineren met buikligging. Juist omdat ik weer dat intraveneuze voeding niet de voorkeur heeft vanwege de nadelen er van (lam leggen van het maag-darm systeem). Maar bottomline, het is mogelijk. Zoals ik bij SimonV al zei, fijn dat dit gecombineerd kan worden. Is toch "vervelend" als je met alle sores ook nog extra moet revalideren vanwege sondevoeding.

Andere antwoorden (1)

Via een maagsonde.
Als je op de IC komt door het coronavirus word je in slaap gebracht zodat je kunstmatig beademd kan worden. Doordat je beademd wordt en in slaap bent, kun je niet eten, praten, drinken en naar de wc. Je kunt kunstmatig worden gevoed via een slangetje in je neus dat naar je maag gaat (maagsonde) en je kunt een slangetje krijgen dat je urine opvangt in een opvangzak (blaaskatheter).
Uit een in januari verricht onderzoek blijkt dat bij ernstig zieke patiënten die invasieve mechanische beademing krijgen sondevoeding in buikligging haalbaar is en goed wordt verdragen.
SimonV
4 jaar geleden
Thecis
4 jaar geleden
Hartelijk dank!
In buikligging kan je dus toch met een maagsonde gevoed worden. Gelukkig maar. Anders ben je nog verder van huis als je hele maag-darm systeem ook weer opnieuw "opgestart" moet worden. Je moet al aardig revalideren van 3 weken niet bewegen (spierdystrofie). Zou toch vervelend zijn als daar nog meer dingen bij kwamen.