Als je thuis kan werken (ivm corona) maar je baas wilt dat niet mag je het hem dan toch verplichten?

Ik zou thuis kunnen werken. Werk met een pc en dat is alles wat ik nodig heb. Op mijn afdeling hebben ze er alles aan gedaan de bureaus etc zo ver mogelijk uit elkaar te zetten of zelfs in andere ruimten te plaatsen. Toch ben ik er niet erg gerust op omdat een aantal collega al ziek thuis zitten of partners hebben die ziek zijn waardoor ook zij thuis zijn. Ook personen met kinderen moeten aanwezig zijn of verlof opnemen, terwijl zij ook thuis zouden kunnen werken. Ik snap dat het niet helemaal praktisch is voor de baas ( omdat er soms bij andere afdelingen gekeken moet worden, dat kan alleen fysiek, maar daarvoor zou je heen en weer kunnen reizen en afspraken kunnen maken want dat gebeurd max eens per week en is nooit nood), maar dat is het bijna nergens. Kortom kan ik mijn baas verplichten in het kader van corona en het advies blijf thuis, dat ik thuis kan werken?

Bedankt

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
1.7K
HannekeJanssen
4 jaar geleden
Hebben jullie een Ondernemingsraad? DAN zou ik het daar eens aankaarten.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Nee helaas niet
TurfGraver
3 jaar geleden
Zie hier.
Thuiswerken: wanneer mag het wel en wanneer niet? https://www.nu.nl/economie/6102249/thuiswerken-wanneer-mag-het-wel-en-wanneer-niet.html (via @NUnl)

Antwoorden (1)

Als de baas wil dat je naar je werk gaat dan bent u verplicht om te gaan. Hij heeft wel de plicht om te zorgen voor een veilige en gezonde werkplek. Kom je niet uit vrees, zonder dat daar reden voor is, dan is er sprake van werkweigering en dan mag je werkgever je loon, na waarschuwing, stopzetten.

Probeer anders eens goed te praten met je leiding.
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Dank je wel!
MarBet
4 jaar geleden
Je bron is wel van 12 maart. Toen waren scholen nog open en waren de maatregelen nog anders dan nu. Met het sluiten van de scholen, is een lijst met vitale beroepen opgesteld. Als je beroep daar niet bij staat, heb je geen recht op opvang van de kinderen en moet je dus thuis zijn. Als de werkgever dan vindt dat je verlofuren moet opnemen, lijkt mij niet kunnen. De vraag zelf is iets anders, maar ook dat lijkt niet echt te passen in de dringende oproep waar mogelijk thuis te werken. Ik vraag me dus wel af of je antwoord in de huidige fase nog steeds geldt. In elk geval lastige situaties...
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Ja lastig. Er is niet echt een lijn. Kan ook niet eant daarvoor zouden er te veel uitzonderingen zijn. Maar een beetje meer duidleijkheid zou fijn zijn, vanuit de overheid. bedankt voor je antwoord