Lopen vuilnismannen en vrouwen extra risico op corona?

Zij moeten de mini containers allemaal aanraken om ze aan de vuilniswagen te hangen om te legen. Ze raken gemiddeld zo een 1000 bakken per dag/route aan. Die bakken zijn ook allemaal aangeraakt door de eigenaren.
Hoe groot is dat extra risico?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
1.5K
paulos
4 jaar geleden
Hoe meer materiaal je aanraakt, hoe meer kans op besmetting. Door persoonlijke beschermingsmiddelen kun je die 1000 contact momenten terugbrengen naar 1, namelijk de binnenkant van je handschoenen. Sleutel is om het gezicht niet aan te raken, want dat is de enige manier waarop het virus naar binnen kan. Ook overleeft het virus niet lang in zonlicht. UV-licht maakt het virus defect en dan kan het niet meer een levende cel binnendringen. Loop ook zo veel mogelijk in daglicht. Dat sloopt het virus als het op kleding zit.
Inekez1
4 jaar geleden
Vuilnisbakken zitten over het algemeen vol met bacteriën en andere dingen die je niet in je gezicht wil hebben. Medewerkers van de vuilnisophaaldienst dragen sowieso vaak handschoenen en zijn gewend niet met hun handen in hun mond te zitten tijdens het werk. Corona verandert daar niet zo heel veel aan denk ik.

Antwoorden (1)

Jazeker, ze moeten alle vuilniszakken aanraken die andere mensen ook hebben aangeraakt.
Dat doen ze met zo’n 125 zakken. Als 1 van die mensen Corona heeft dan is er al een grote kans dat zij het krijgen. Maar ze moeten wel werken, want het is een fataal beroep.
Anders gaat dat vuilnis rotten en dat verspreidt virussen. Dus we hebben voor dokters geklapt. Nu nog voor de vuilnismannen en vrouwen, want zij doen dit al jaren!
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
janjan
4 jaar geleden
Fataal is een typo?
paulos
4 jaar geleden
Vitaal beroep. ;-)
ronron1212
4 jaar geleden
hoezo 125 zakken?
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
@PolThePol
Bij ons werken de vuilophalers met beschermende kleding en handschoenen. Als de troep in GFT-containers gaat rotten komen er geen virussen in de lucht; hooguit bacteriën en veel stinkende gassen.
In bijna heel Nederland worden de containers automatisch gelift door de vuilniswagen. De mensen die bij de wagen lopen zetten meestal de containers goed op rij.