Hoe voorkomen we dat SARS-CoV-2 wordt verspreid via goederen?

Aangezien het nieuwe coronavirus SARS-CoV-2 (dat de ziekte COVID-19 veroorzaakt) ook buiten levende organismen kan overleven. Hoe voorkomen we dan dat we dit via de distributie van goederen/voedsel gaan verspreiden.

1 persoon in distributie kan zo immers een superverspreider worden.

Bron:
'Coronavirus kán dagenlang 'overleven' op plastic en roestvrij staal'

Amerikaans onderzoek laat zien dat het coronavirus onder ideale omstandigheden tot wel 72 uur intact blijft op oppervlakten van plastic en roestvrij staal. In heel kleine druppeltjes in de lucht, zogeheten aerosolen, kan het een paar uur 'overleven'. De huidige hygiëneadviezen sluiten daar goed bij aan.

De onderzoekers van het National Institute of Allergy and Infectious Disease bepaalden hoelang deeltjes van het virus in het laboratorium overleven in aerosolen en op oppervlakten van plastic, roestvrij staal, koper en karton. De betekenis van 'overleven' is in dit geval dat het virus nog in staat is zich in cellen te vermenigvuldigen.

Volgens viroloog Eric van Gorp van het Erasmus Medisch Centrum bevestigt dit onderzoek wat we eigenlijk al wisten: dat luchtwegvirussen zich ook via direct contact kunnen verspreiden. "Ieder virus heeft andere eigenschappen en gedraagt zich daardoor anders. Nu is netjes aangetoond dat dit coronavirus zich inderdaad via de lucht én via oppervlakten verspreidt."

4 jaar geleden
1.3K
ronron1212
4 jaar geleden
Vandaar het advies niet aan je gezicht komen met je handen en je handen regelmatig wassen en of ontsmetten. Veel meer kan je niet doen.

Antwoorden (1)

Amazon adviseert ontvangen goederen schoon te vegen met een desinfecterend doekje en daarna je handen te wassen.
Je kunt gekochte goederen ook een dag 'in quarantaine' leggen op een warme plaats met lage luchtvochtigheid.
SimonV
4 jaar geleden
paulos
4 jaar geleden
Of in de zon leggen waar mogelijk. Maar met boodschappen blijft het lastig. Bij distributiecentra zouden ze iedereen moeten testen op temperatuur.