Waarom liggen de IC's nooit vol met grieppatiënten?

Elk jaar sterven er wereldwijd 290.000 tot 650.000 mensen aan de complicaties van de gewone seizoensgriep (Bron: www.worldometers.com). Voor dit jaar staat de teller (op 22 maart 2020) op 108.769 griepdoden vanaf januari. Het coronavirus heeft op dit moment wereldwijd aan 13.686 mensen het leven gekost. Dat is aanzienlijk minder. Waarom liggen de IC’s dan nu overvol met coronavirus patiënten terwijl je nooit iets hoort over stervende grieppatiënten op de IC?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
4.3K
SentWierda
4 jaar geleden
Het coronavirus zit op dit moment in de beginfase met 13.686 doden. De kans bestaat dat het uiteindelijk 1000 keer (duizend keer) zoveel gaat worden. Dus meer dan 13 miljoen.
En dat is nog gering vergeleken met de Spaanse griep in 1918 (40 miljoen; bij een veel geringere wereldbevolking) en de Aidspandemie vanaf 1983 (32 miljoen).

Antwoorden (1)

De ic’s liggen andere jaren ook soms vol. Zie krantenberichten, zoals uit 2016: “In het Erasmus MC in Rotterdam zijn deze week dan ook enkele operaties uitgesteld, omdat de capaciteit op de ic beperkt was.”
In dit geval moeten de ziekenhuizen naast de coronapatiënten ook nog grieppatiënten behandelen. Dat is nu dubbelop.

“Het coronavirus heeft op dit moment wereldwijd aan 13.686 mensen het leven gekost.” Zo begint een griepepidemie ook. De coronapandemie is nog lang niet over en zal in de lente niet stoppen zoals met de griep het geval is.
Daarnaast is het coronavirus volgens de WHO besmettelijker dan het griepvirus en zorgt het zo sneller voor meer geïnfecteerden.
Toegevoegd op 22 maart 2020 16:02: tekst
SimonV
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
+
Aanvulling (kleintje): De gewone griep zijn veel mensen tegen ingeënt. In Nederland gaat het toch over ongeveer 5 tot 6 miljoen Nederlanders. Hierdoor is de griep beheersbaar. Ofwel, worden de besmetting uitgesmeerd over meerdere maanden.