wat is de boete als ik toch mijn moeder in een verpleeghuis bezoek?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
2.3K
Ritsuka
4 jaar geleden
Doe het nou niet, straks ben je drager en besmet je al die oude mensen. Wil je die doden op je geweten hebben? Hoe leg je dat uit aan hun families?
Pieterke
4 jaar geleden
Je moet niet gaan, is letterlijk levensgevaarlijk! Misschien kun je vaker opbellen of misschien is er de mogelijkheid tot videobellen of stuur haar regelmatig een kaartje zodat ze weet dat je toch aan haar denkt.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
@manerik, Doe geen moeite, naar het verpleeghuis om je moeder te bezoeken is zinloos, je wordt niet toegelaten.
Amadea
4 jaar geleden
Als je haar wilt zien is er wellicht de mogelijkheid dat zij ergens voor een raam gaat staan. Gisteren las ik dat een fysiotherapeut op zo'n manier lichamelijke oefeningen met verpleeghuisbewoners doet.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
@manerik, er is geen boete voor deze hypothetische situatie. De voorgenomen overtreding wordt voorkomen en kan dus niet plaatsvinden.

Antwoorden (2)

Er is geen boete om buiten te wandelen, zolang je maar op afstand blijft. Dat is zo moeilijk niet, het is stil op straat.
In het verpleegtehuis word je niet toegelaten Je gaat dus onverrichter zake naar huis. Misschien krijg je eventueel de was mee.
Alleen als een wandelaar zich betrapt wordt op het zich onttrekken aan gedwongen isolatie kan er een een sanctie worden opgelegd.
Moet zijn: als een wandelaar betrapt wordt op het zich onttrekken enz enz..
Nederland is nog niet op slot. België is al wel op slot, maar de deur blijft daar op een kier.
Let op: de pagina van Trouw (in de bron) is van 18 maart 2020, voor je het weet is de situatie weer veranderd.
Bv naar aanleiding van de ervaring en waarschuwing vanuit Lombardije/ Italië
https://www.ftm.nl/artikelen/interview-celbioloog-lombardije-coronacrisis
Toegevoegd op 20 maart 2020 13:27: tekst
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
ronron1212
4 jaar geleden
Snap de min niet verpleeg te huizen zijn gesloten dus je komt er niet in.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
4 jaar geleden
Wanneer je tegen de wil en de regels van de verpleging in tóch naar binnen gaat. Is dat dan geen huisvredebreuk ? (snap overigens de min ook niet)
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Plus,
Iedereen begrijpt jouw machteloosheid. Kijk inderdaad naar andere manieren zoals videobellen (Whatsapp). Misschien kun je zelfs zwaaien naar elkaar.....
Laatst waren er al 25 besmettingen in de zorgkliniek in een stad in de buurt. Een aantal patiënten is al overleden. Momenteel zullen er vast meer besmettingen zijn.
In het dorp waar ik woon, zijn ook twee besmettingen in de zorgkliniek sinds gisteren. Het aantal gaat oplopen, wordt al gezegd.
Laat het niet zo ver komen.......
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
@Ozewiezewozewie...,
https://www.nu.nl/coronavirus/6038658/alle-verpleeghuizen-weren-bezoekers-in-strijd-tegen-coronavirus.html
De deuren gaan niet open, ben je toch binnen gekomen, dan is dat bv via het kelderluikje of een wc raampje. Valt misschien ook nog onder (poging) tot inbraak.
Z512099
4 jaar geleden
Maar wat is nu de boete ?
SimonV
4 jaar geleden
Ja. VS weet dat ze niet naar binnen mag. Wat is de boete als ze het toch doet?
Dat is de vraag. Misschien de reden van de min.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Een verpleeghuis binnenwandelen kan niet. Deuren zijn op slot. Er is in Nederland nog geen boete voor buiten wandelen. Staat duidelijk in mij antwoord.
In Nederland en België zijn er nog geen officiële bekendmakingen over de hoogte van de sancties en overtreden van noodverordeningen die betrekking hebben op het Coronavirus.
Ik houd mij niet bezig met hetgeen wat eventueel allemaal zou kunnen.
SentWierda
4 jaar geleden
De boete is maximaal 4350 euro of maximaal drie maanden hechtenis - als aanwijzingen van bevoegde ambtenaren niet onverwijld worden opgevolgd. Dat kan bijvoorbeeld het niet toegestane bezoek aan een verpleeghuis zijn.
(Bron: zie mijn antwoord.)
Overigens: de min is niet van mij.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
@Z512099, de boetebedragen waren op 20maart jl nog niet vastgesteld.
De boetes inzake overtreden Coronaregels zijn sedert begin april
voor meerderjarigen: € 390, voor minderjarigen: € 95.
Zeer hoge boetes tot € 4350,-- kunnen worden opgelegd aan organisatoren van samenkomsten of evenementen en voor bedrijven. Deze moeten het na waarschuwingen vooraf wel van eieren hebben gemaakt.
In gebieden in Nederland waar nu een noodverordening van kracht is (zoals Friesland), is de geldboete maximaal 4350 euro of maximaal 3 maanden hechtenis.
Wie onvoorzichtig is en anderen besmet, kan vervolgd worden voor zwaar lichamelijk letsel of dood door schuld en riskeert een gevangenisstraf van maximaal 2 jaar.
Onttrek je je bewust aan gedwongen isolatie in een ziekenhuis of aan een quarantaine dan is de boete maximaal 87.000 euro of maximaal 4 jaar gevangenisstraf.
Het medisch beroepsgeheim voor artsen geldt op dit moment niet m.b.t. hert coronavirus.
Bron: Leeuwarder Courant, 20 maart 2020, artikel van mr. Tjalling van der Goot van advocatenkantoor Anker & Anker.
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
De noodverordening die nu geldt betreft alleen dat het de komende drie weken verboden is om cafés en restaurants, sportaccommodaties en sauna’s, bordelen en coffeeshops open te houden. Bedrijfskantines en afhaalpunten voor maaltijden en softdrugs zijn nog toegelaten.
Dit antwoord heeft weinig tot niets te maken met de vraag of de vragenstelster een verpleeghuis mag bezoeken. Bezoeken mag, bv voor het raam zwaaien, zij mag alleen niet naar binnen. Zij wordt NIET binnengelaten.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
https://www.dirkzwager.nl/kennis/artikelen/t-coronavirus-het-medisch-beroepsgeheim-en-de-meldingsplicht-van-de-arts/
Het medisch beroepsgeheim blijft van kracht. Er is alleen een beperkte, afgebakende meldingsplicht bij een gespecialiseerde arts van de GGD op grond van de wet publieke gezondheid (de Wpg)
SentWierda
4 jaar geleden
@ JoanDArc. Ik citeer de Leeuwarder Courant, opening voorpagina:
In de Wet Publieke Gezondheidszorg staat dat artsen verplicht zijn bii de GGD melding te doen van een patient met corona. De persoonsgegevens en relevante medische informatie moeten worden doorgegeven. Een arts is normaal strafbaar bij schending van het beroepsgeheim. De meldingsplicht in coronatijden vormt nu een uitzondering. Wanneer een arts geen melding van een infectie maakt, kan hij in het ergste geval een celstraf krijgen van twee maanden of een geldboete van maximaal 4350 euro.
Tot zover het citaat uit de Leeuwarder Courant.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Min niet van mij, ik ken het stuk uit o.a. de open brief in de L.courant, maar je citeert wat je uitkomt en heeft ook met de vraag niets te maken.
Vanaf deze kant einde discussie