heeft hoge buitentemperatuur invloed op besmetting van't virus?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
1.8K
Ozewiezewozewiezewallakristallix
4 jaar geleden
Er zijn volgens mij wel geluiden dat SARS en MERS zich in het verleden minder makkelijk verspreiden bij zomers weer.
Corona heeft erg veel gemeen met SARS en MERS. Dus de hoop is dat het ook zo voor Corona geldt. Het is echter nog een nieuw virus. We weten het simpelweg dus nog niet. Heb nu even geen tijd om bronnen te zoeken, dus je zult het met bovenstaande moeten doen, of zelf googelen.

Antwoorden (1)

Dat weet men nog niet zeker.
Het is wel zo dat het virus langer blijft leven onder koude en vochtige omstandigheden. Maar bij directe overdracht via niezen etc. maakt dat natuurlijk niet uit.
Je ziet wel meer uitbraken in de landen van het noordelijk halfrond, waar het momenteel kouder is. Maar dat kan ook komen omdat mensen zich daar in meer besloten ruimtes bevinden en dichter bij elkaar zitten. Of doordat landen als Singapore, Vietnam, Thailand, en Taiwan zich veel proactiever met het virus bezighouden en hierin succesvol zijn.
COVID-19 vergeleken met andere coronavirussen: SARS bereikte het hoogtepunt in de maand mei. Het gerelateerde MERS-coronavirus werd voornamelijk overgedragen in warme landen.
SimonV