Het coronavirus geeft in het algemeen weinig symptomen bij kinderen. Sommigen hebben koorts, een droge hoest of last van vermoeidheid of buikklachten. Opname is zelden nodig en de prognose is goed met volledig herstel binnen enkele dagen tot 2 weken. Maar: ze kunnen het virus wél op anderen overdragen, daarom is quarantaine wel nodig voor alle gezinsleden als de ouders ziek zijn.

Wetenschappers tasten nog in het duister waarom precies het zo is dat corona minder vat heeft op kinderen. Het is waarschijnlijk een combinatie van verschillende factoren. Ten eerste komen kinderen minder gauw in contact met zieke mensen. Daarnaast vermoeden de wetenschappers dat het virus moeilijker in de cellen van kinderen kan binnendringen. Dat komt doordat het coronavirus de cel normaal binnengaat via een ‘deur’, de ACE2- receptor, die vermoedelijk bij kinderen minder ontwikkeld is. En er is ook nog de theorie dat kinderen ‘gezondere longen’ hebben, hun afweersysteem minder fel reageert op het virus en er daardoor minder ontsteking en schade optreedt. Omdat hun lichaam volop in ontwikkeling is reageert het misschien anders op dergelijke ‘indringers’.
4 jaar geleden
SimonV
4 jaar geleden
+ De theorie van de onderontwikkelde ACE2- receptor kende ik nog niet.
tinus1969
4 jaar geleden
Sowieso verlopen veel (virale) infecties bij kinderen onder pakweg 12 jaar milder; waterpokken is een bekend voorbeeld.