Welke "druppeltjes" zijn precies besmettelijk bij corona?

Er wordt gesproken dat coronaverspreiding gaat door druppeltjes in de lucht. Die komen uiteraard ergens vandaan. Welke vloeistoffen zijn besmet met corona? Gaat dit alleen om slijm in de keel, of ook om snot in de neus of gewoon speeksel in de mond? Zit het ook in urine en uitwerpselen?

4 jaar geleden
7.1K
LeonardN
4 jaar geleden
Een artikel wat ik net even doorgekeken heb https://www.wired.com/story/they-say-coronavirus-isnt-airborne-but-its-definitely-borne-by-air/ welke vooral uitlegt dat er onder de wetenschappelijke gemeenschap wat verschil is onder de exacte definities van wanneer een virus nu wel niet airborne(via aerosols/droplets) zou zijn. Met dat artikel gelezen zijn de artikelen die dit onderwerp aankaarten iets beter te begrijpen. https://www.businessinsider.nl/coronavirus-passes-between-people-6-feet-apart-2020?international=true&r=US (3maart)
Via:
saliva=speeksel
mucus=slijm
droplets(druppeltjes) van meer dan 5 micrometers in diameter (zeer waarschijnlijk)
aerosols=helemaal nog niet zeker https://www.livescience.com/coronavirus-can-spread-as-an-aerosol.html (13 maart)
Hier worden aerosols al weer als waarschijnlijker gezien. (nog geen peer review) https://www.statnews.com/2020/03/16/coronavirus-can-become-aerosol-doesnt-mean-doomed/
(welke weer aerosol tegenspreekt)

Antwoorden (2)

In je lichaam is vocht aanwezig. In je mond, keel en longen. Wanneer je uitademt, komt er ook vocht naar buiten. Dit kan je heel goed zien wanneer het koud is buiten, dan condenseert je adem direct (je adem is zichtbaar).
Wat je daar ziet, de wolk die je maakt, zijn hele kleine druppeltjes. Vaak 0,2 tot 200 micrometer. Dit worden ook wel aerosolen genoemd.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Aerosol

Wolken en mist zijn ook voorbeelden hiervan. Waterdamp wat omhoog komt wanneer iets kookt, bestaat ook uit heel kleine druppeltjes.

Deze druppeltjes kunnen ook nog meer dan water bevatten, in het geval van Corona kunnen de druppeltjes die je uitademt, kunnen dus het virus bevatten. Als je als kijkt in de winter naar hoe ver je adem kan komen, kan je je voorstellen dat je een bepaalde mate van afstand moet houden.

In principe kan het virus overal in zitten. Daarom moet er ook zoveel aan hygiene gedaan worden. Bij feaces kan het ook voor komen, maar aangezien het virus primair in de longen en luchtwegen zit, is de kans daarop veel kleiner. Maar er kunnen wel andere bacterien en virussen in de uitwerpselen zitten.
Urine bij een gezond persoon (dus zonder nier- of blaasproblemen) is in principe steriel. Dus daar zitten geen virussen of bacterien in. Ook hier wel gewoon zoals altijd op de hygiene letten.
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Je schrijft:
In je lichaam is vocht aanwezig. In je mond, keel en longen. Wanneer je uitademt, komt er ook vocht naar buiten. Dit kan je heel goed zien wanneer het koud is buiten, dan condenseert je adem direct (je adem is zichtbaar).
Jij verwart de waterdamp (dat is dus GAS) met de echte druppeltjes (aerosolen). De echte druppeltjes komen alleen maar naar buiten met niesen en hoesten, maar niet met het uitademen van de vochtige lucht. De virussen en bacteriën bevinden zich in het celmateriaal, dat in het lichaamsvocht (vloeistof dus) aanwezig is. Slijm en speeksel bevatten altijd wat celmateriaal en het is juist dat celmateriaal dat de virussen en microben vaak in zich sluit (met name de virussen).
Wat de steriele urine betreft heb je gelijk. De uitwerpselen bevatten altijd veel darmbacteriën en menselijk celmateriaal. In dit soort celmateriaal kunnen virussen ook overleven en zich vermenigvuldigen. Het verspreiden hiervan heeft dan wel te maken met slechte hygiëne.
Thecis
4 jaar geleden
Ik snap je punt heel goed. En in basis heb je gelijk. Dit had ik meer moeten benadrukken. Ik vind er wel een grote maar aan zitten. De waterdamp die je uitademt, zeker bij iemand die ziek is (waar dit over gaat), kan nog steeds aerosolen bevatten. Anders gezegd, iemand die besmet is met een virus (in dit geval covid-19) kan nog steeds iemand besmetten door gewoon in de ruimte aanwezig te zijn. Als het alleen maar gas is, zit er niets in en zou het gevaar nul zijn als een patient rechtstreeks op jou uit zit te ademen. 1x of 1000x keer, er is dan geen gevaar. Ikzelf ga dat experiment niet aan. Ik raad het anderen ook af. We schrijven deze antwoorden voor leken / geinteresseerden. En de strekking van het verhaal is dat je dus ook moet uitkijken bij gewoon het normale ademverkeer. Nogmaals, je hebt gelijk dat het niet exact hetzelfde is. Voor het begrip echter, zodat mensen beter met de dingen in deze tijd om gaan, vind ik dit antwoord wel verantwoord.
LeonardN
4 jaar geleden
Met wat zoekwerk kwam ik op:
http://www.cidrap.umn.edu/news-perspective/2020/03/study-highlights-ease-spread-covid-19-viruses "
The findings confirm that COVID-19 is spread simply through breathing, even without coughing, he said. They also challenge the idea that contact with contaminated surfaces is a primary means of spread, Osterholm said.
" (Vetaald zich naar mijn beste weten naar:)
De bevindingen confirmeren dat COVID-19 door simpel ademen verpsreid wordt, zelfs zonder hoesten.
Zij bestrijden(?!) ook het idee dat contact met besmette oppervlaktes de meestvoorkomende manier van verspreiding is.
Thecis
4 jaar geleden
@LeonardN
Hartelijk dank voor de aanvulling. Elder161 heeft nog steeds wel een punt dat wat je uitademt niet volledig uit aerosolen bestaat. Maar het ging mij inderdaad om de manier om de besmetting door te geven.
LeonardN
4 jaar geleden
Als geïnteresseerde/leek ben ik anders nu in de war, door dit antwoord. Wat is nu het geval?
-Als ik uitadem op een koud oppervlak (denk aan een buitenraam)
1.Dan condenseren gasdeeltjes(H2O) op dat raam naar vochtdeeltjes
2.Dan condenseren(?!) vochtdeeltjes (aerosolen) als vochtdeeltjes op dat raam Hier heb ik sowieso al moeite met 2. omdat condenseren geen faseverandering is, maar jij lijkt iets als 2. te beweren. "Waterdamp wat omhoog komt wanneer iets kookt, bestaat ook uit heel kleine druppeltjes."
Volgens mij niet, dat is dan toch niet de waterdamp, maar de condensatie die zich voor kan doen.
Zodra je datgene ziet wat uit een fluitketel komt, dan zie je geen damp, maar condensatiedruppeltjes.
Waterdamp is een gas, geen verzameling druppeltjes. (Zou ik dus denken/zeggen). En waterdamp is niet zichtbaar.
Thecis
4 jaar geleden
@LeonardN
Ten eerste, je bent niet de normale leek/geïnteresseerde. Je leest aanzienlijk meer op de letter en let op details. Daar kunnen we heel kort over zijn. Ten tweede: Condenseren is ABSOLUUT een fase verandering! Namelijk van gas / damp naar vloeibaar. https://nl.wikipedia.org/wiki/Condensatie Maar je onderschrijft mijn punt wel goed. Mijn uitgangspunt was om duidelijk te maken waarom en welke druppeltjes besmettelijk zijn. Voor de meeste mensen kan je een uitleg doen die heel gedetailleerd is en daardoor voor het gros onbegrijpelijk. Ik weet dat ik dat meestal nog steeds politiek correct doe en dat er nu een antwoord is dat iets minder politiek correct is. Je bent anders van me gewend. Dat snap ik.
Thecis
4 jaar geleden
In deze tijden waarbij mijn werk exponentieel is toe genomen, zou ik wellicht niet de tijd moeten nemen om ook hier mensen hun vragen te beantwoorden. Maar ik ben nog steeds van mening dat de algemene strekking duidelijk is, namelijk op welke manier een besmetting doorgegeven kan worden en dat dit ook zeker door uitademen kan zijn.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Het heeft geen zin elkaar op woorden te vangen, maar het gebruik van de juiste termen houdt het wel duidelijk. Aerosolen zijn druppeltjes in de lucht en zijn dus geen damp (gas). Aerosolen kunnen dus ook niet condenseren, dat hebben die druppeltjes eventueel al gedaan. Dat virussen met de normale uitademing mee naar buiten komen heeft echt te maken met de kleine vochtdeeltjes (druppeltjes) die ermee gepaard gaan. Hoesten en niesen geeft alleen maar een extra heftige stoot.
Wat mij betreft discussie gesloten, draagt niet meer bij aan de antwoorden op de vraag.
LeonardN
4 jaar geleden
Ten tweede: Condenseren is ABSOLUUT een fase verandering! Namelijk van gas / damp naar vloeibaar. https://nl.wikipedia.org/wiki/Condensatie Juist en jij zegt: "In je lichaam is vocht aanwezig. In je mond, keel en longen. Wanneer je uitademt, komt er ook vocht naar buiten. Dit kan je heel goed zien wanneer het koud is buiten, dan condenseert je adem direct (je adem is zichtbaar)." Je stelt dus (zo lijkt het) dat vochtdruppels naar vochtdruppels condenseren. Maar dat kan niet. "In deze tijden waarbij mijn werk exponentieel is toe genomen,"
Dit is een beroep op wat? Klinkt als een drogreden.
Een soort: Ik heb gelijk(of ongelijk maar het doet er niet toe), omdat ik geen tijd heb om het correct uit te leggen!? "ik ben nog steeds van mening dat de algemene strekking duidelijk is,"
Ik van mening dat de kritiek op de rest van de bijdrage voldoende is om iemand die net als ik in verwarring is geraakt door je antwoord weer op het juiste spoor te trekken.
Thecis
4 jaar geleden
@elder161
Helemaal mee eens. @LeonardN
Het gaat inderdaad om woordgebruik. Zoals in het dagelijks leven ook wordt gezegd dat de douche tijdens het douchen zo vochtig is. Dezelfde manier.
Daarbij geef je zelf aan dat condenseren geen faseovergang is "Hier heb ik sowieso al moeite met 2. omdat condenseren geen faseverandering is, ". Dit is onjuist. En nee, ik geef het niet op als reden om een antwoord legitiem te verklaren. Absoluut niet. Ik geef het aan als reden waarom het antwoord wellicht van mindere kwaliteit is dan dat men van mij gewend is. En zoals we al eerder gesteld hadden, je bent niet zoals de rest van de mensen die hier aanwezig zijn. De minieme details ontgaan je niet. Voor velen vormen dit geen belemmering en met de aanvulling van Elder161 zal dit wel begrijpelijk zijn voor veel mensen. Ik hoop dat hiermee voor jou het ook wat duidelijker is.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Heren, jullie discussie buiten beschouwing gelaten, de meeste mensen snappen er gewoon helemaal niks van. Ze zijn bang, weten niet wat ze wel en niet moeten doen, vragen om Jip en Janneke taal. Natuurlijk geldt dit niet voor iedereen, maar een grote groep begrijpt er niks van.
Als je dan vertelt dat elk mens uitademt (en dit duidelijk maakt met buiten lopen in de kou, ofwel het proces ‘zichtbaar’ maakt), snapt iedereen het. Iedereen snapt dan ook als je hoest of niest die ziekmakende druppeltjes dan in dat wolkje moeten zitten.
Verder stelt het antwoord mensen ook gerust wat betreft toiletgebruik.
Kortom, dit antwoord maakt het voor velen ‘visueel’ duidelijk. Ook voor kinderen.
Het antwoord hoeft scheikundig gezien niet perfect te zijn, want dat snap het merendeel van de mensen toch niet.
Daarom geef ik een +
LeonardN
4 jaar geleden
Daarbij geef je zelf aan dat condenseren geen faseovergang is "Hier heb ik sowieso al moeite met 2. omdat condenseren geen faseverandering is, ". Dit is onjuist. Klopt ik zie dat ik daar het hele woord condenseren weg had moeten laten. Hier heb ik sowieso al moeite met 2. omdat DAT geen faseverandering is, maar jij lijkt iets als 2. te beweren.
Een paar van de meest voorkomende virussen, (maar ook het Coronavirus), zoals de griep, reizen door de lucht. Dr. Musofa (viroloog in Indonesië) vertelt ons dat er twee manieren zijn waarop virussen door de lucht kunnen reizen. De eerste is door niezen, hoesten of slijm uit onze neus te laten vallen. Wanneer je besmet bent met een virus in de lucht, kan het virus reizen met de druppeltjes vloeistof die je uithoest, niest of ontsnappen. Een goede nies kan de druppels meer dan een meter verspreiden, zodat iedereen in de buurt gemakkelijk kan worden besmet.
De andere manier waarop virussen zich in de lucht verspreiden, is wanneer ze in een cluster of mist van hele kleine druppeltjes drijven. Omdat de druppeltjes zo klein zijn, kunnen ze een grotere afstand afleggen en kunnen ze iedereen in een kamer infecteren.
De slechte hygiëne rondom de excrementen geeft meer problemen met bacteriële infecties.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Ook een plus voor het inhoudelijk hogere niveau.
Thecis
4 jaar geleden
Ook een + van mij. Ik kan niet anders ;-)